Het managen van de banden is vandaag de dag zeer belangrijk in de Formule 1. De snelheid over een ronde zegt nog lang niet alles, zo is bij Ferrari te zien dit seizoen. Op zaterdag zijn ze vaak razendsnel, maar tijdens de race kunnen ze niet bijbenen met Red Bull en is ook het bandenmanagement niet altijd naar wens. Ook bij Red Bull ging het niet altijd even goed met het bandenmanagement, zo is Pirelli F1-chef Mario Isola van mening. "Om eerlijk te zijn is Red Bull vooral in de laatste paar races zeer goed met de banden", laat de Italiaan weten bij Motorsport Total . "Ik weet niet wat ze met de auto hebben gedaan om dat te bereiken, maar waarschijnlijk zijn het upgrades gedurende het seizoen." "In het begin was Red Bull niet altijd zo goed met de banden, maar nu zien we dat ze een grote stap voorwaarts hebben gemaakt in vergelijking met het eerste deel van het seizoen. Daar hebben ze zich waarschijnlijk op gefocust", aldus Isola. Vooral bij Max Verstappen gaat het erg goed met het managen van de banden. In Mexico liet de Nederlander weer eens zien hoe consistent en snel hij kon rijden .
Hoe Mercedes het doet met de Pirelli-banden
Isola ziet ook een voordeel voor Mercedes bij het managen van de banden, al is dit vooral bij een bepaalde compound. "We weten dat op een bepaalde manier Mercedes de harde band beter kan gebruiken. Zij dachten dat de mediumband (in Mexico, red.) in zou storten in het laatste deel van de race, maar helaas voor Mercedes was dit niet het geval." "Dit laat weer zien hoe belangrijk het is om banden met verschillende eigenschappen te leveren, zodat het een uitdaging is voor de teams om ze zo goed mogelijk te gebruiken", aldus de Pirelli-chef.
Meest gelezen