vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 Grand Prix China 2019

Pirelli ziet groot verschil tussen medium en snel slijtende soft

Een terugkerend fenomeen tijdens Grand Prix-weekends op het Shanghai International Circuit in China zijn snel slijtende linkervoorbanden. Aangezien de Formule 1-coureurs tot tweemaal toe in een rondje te maken krijgen met een lange rechter doordraaier, krijgt het rubber aan de linkervoorzijde veel te verduren.

Pirelli-motorsportbaas Mario Isola is echter prima te spreken over het rubber dat zijn bedrijf voor deze Chinese Grand Prix heeft geproduceerd. Wel weet de Italiaan dat het verschil tussen de compounds groter is, dan verwacht. De softcompound is 1,1 seconde rapper dan de medium, die op zijn beurt 0,7 seconden per ronde harder gaat dan de hardste band.

"De prestaties van onze banden waren positief te noemen, in het achterhoofd houdend dat dit ongeveer dezelfde selectie was als dat we maakten in 2018", vertelt Isola na de tweede vrije training. "Het is dit jaar echter iets warmer en omdat we nieuwe compounds hebben, was er amper sprake van graining. Het verschil tussen de medium en de soft is iets groter dan we hadden verwacht, waardoor de strategische keuzes voor zaterdag en zondag interessant zullen worden. De soft slijt op een bepaalde manier die wij voor ogen hadden."

Voor het raceweekend in China maakt Pirelli gebruik van de C2, C3 en C4-compound. Een dergelijke keuze had de Italiaanse rubberfabrikant eveneens gemaakt voor de Australische Grand Prix.

RN365 Special
Voorbeschouwing GP Azerbeidzjan

Na drie Grands Prix staat de teller voor Mercedes op drie – qua overwinningen, maar ook qua tweede plaatsen. Kan de concurrentie voorkomen dat het Duitse merk er vier uit vier van maakt?

Lees meer
Breaking "Verstappen knokt met pijl en boog tegen mannen met pistolen"