Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Pirelli ziet groot verschil tussen medium en snel slijtende soft

Een terugkerend fenomeen tijdens Grand Prix-weekends op het Shanghai International Circuit in China zijn snel slijtende linkervoorbanden. Aangezien de Formule 1-coureurs tot tweemaal toe in een rondje te maken krijgen met een lange rechter doordraaier, krijgt het rubber aan de linkervoorzijde veel te verduren.

Pirelli-motorsportbaas Mario Isola is echter prima te spreken over het rubber dat zijn bedrijf voor deze Chinese Grand Prix heeft geproduceerd. Wel weet de Italiaan dat het verschil tussen de compounds groter is, dan verwacht. De softcompound is 1,1 seconde rapper dan de medium, die op zijn beurt 0,7 seconden per ronde harder gaat dan de hardste band. "De prestaties van onze banden waren positief te noemen, in het achterhoofd houdend dat dit ongeveer dezelfde selectie was als dat we maakten in 2018", vertelt Isola na de tweede vrije training. "Het is dit jaar echter iets warmer en omdat we nieuwe compounds hebben, was er amper sprake van graining. Het verschil tussen de medium en de soft is iets groter dan we hadden verwacht, waardoor de strategische keuzes voor zaterdag en zondag interessant zullen worden. De soft slijt op een bepaalde manier die wij voor ogen hadden." Voor het raceweekend in China maakt Pirelli gebruik van de C2, C3 en C4-compound. Een dergelijke keuze had de Italiaanse rubberfabrikant eveneens gemaakt voor de Australische Grand Prix.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris