Het was een duel dat niet volgens het oorspronkelijke plan verliep. Norris viel bij de start terug van de derde naar de vijfde plaats en zag het leidende duo, Charles Leclerc en teamgenoot Piastri, langzaam weglopen. De Brit kreeg vervolgens de keuze om af te wijken van de geplande tweestopstrategie.
Hij koos voor een enkele pitstop, een gok die perfect uitpakte. In de slotfase hield hij Piastri, op harde banden die vijftien ronden verser waren, succesvol achter zich op een circuit waar inhalen notoir moeilijk is.
De droom van iedere bandenfabrikant
Voor Pirelli was het schouwspel in Hongarije een bevestiging van hun filosofie. "Het werkt", stelde Isola in een exclusief gesprek met RacingNews365. "We hadden een perfecte mix tussen een- en tweestopstrategieën, en dat is precies wat we zoeken om variatie in de strategieën te genereren."
"Alle drie de compounds werden ook gebruikt. Dat is een andere belangrijke indicatie, want we willen duidelijk geen band, typisch de zachte, die alleen voor de kwalificatie is. We willen drie verschillende compounds aanbieden, met verschillende eigenschappen, die in staat zijn om deze variaties te creëren."
De overwinning van Norris' strategie was opmerkelijk, aangezien de data van Pirelli een ander verhaal vertelden. Een tweestopper had, op papier, sneller moeten zijn. Isola legt uit waarom het model er in dit geval naast zat.
"Het is duidelijk dat we een snellere tweestopstrategie voorspelden, want op papier was die sneller. Ons model hield geen rekening met hoe moeilijk het is om in te halen. Dat is een belangrijk element, want we werken uiteraard met een gemiddelde. We houden geen rekening met een specifieke startpositie of de positie tijdens een race. Daarom hebben we dit element niet in onze strategie. In Boedapest is het niet gemakkelijk om in te halen, dus op een circuit waar dat makkelijker is, zou de tweestopper waarschijnlijk sneller zijn."
Geen verwarring voor F1-fans
Het was een strategische gok die zelfs McLaren niet van tevoren had uitgedacht. Teambaas Andrea Stella bevestigde na de race dat ook Norris oorspronkelijk gepland stond voor twee stops. Voor Pirelli is dit echter de 'sweet spot'; het bedrijf heeft geen ambitie om de strategische grenzen verder op te rekken om de show kunstmatig te verbeteren.
"Een en twee stops zijn onze doelen", aldus Isola. "Als we meer dan dat hebben, drie of vier stops, is dat verwarrend voor de toeschouwers."
"Het is te veel, omdat je nooit precies weet wat de positie (van een bepaalde coureur, red.) op de baan is en hoe de race zich zal ontwikkelen. Als we een mix van een en twee stops hebben, is het duidelijk, maar heb je nog steeds interessante strategieën. Dat is dus de perfecte situatie."
Claim nu een van de 15.000 McLaren F1-team caps! OKX heeft speciaal voor de Nederlandse fans een toffe actie opgezet! Meld je nu aan bij OKX en claim jouw cap. Maak bovendien kans op een VIP Experience voor de race op Zandvoort!
Claim jouw cap!Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!