Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Pirelli ziet in Norris vs. Piastri 'ideaal scenario': "Het werkt!"

Het strategische duel tussen McLaren-teamgenoten Lando Norris en Oscar Piastri in Hongarije leverde het type race op waar bandenleverancier Pirelli van droomt. De eenstopper van Norris tegenover de tweestopper van Piastri was de 'perfecte mix, de perfecte oplossing', aldus Mario Isola, de motorsportdirecteur van de Italiaanse fabrikant in gesprek met RacingNews365.

Norris win Hungary Piastri
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het was een duel dat niet volgens het oorspronkelijke plan verliep. Norris viel bij de start terug van de derde naar de vijfde plaats en zag het leidende duo, Charles Leclerc en teamgenoot Piastri, langzaam weglopen. De Brit kreeg vervolgens de keuze om af te wijken van de geplande tweestopstrategie. 

Hij koos voor een enkele pitstop, een gok die perfect uitpakte. In de slotfase hield hij Piastri, op harde banden die vijftien ronden verser waren, succesvol achter zich op een circuit waar inhalen notoir moeilijk is.

De droom van iedere bandenfabrikant

Voor Pirelli was het schouwspel in Hongarije een bevestiging van hun filosofie. "Het werkt", stelde Isola in een exclusief gesprek met RacingNews365. "We hadden een perfecte mix tussen een- en tweestopstrategieën, en dat is precies wat we zoeken om variatie in de strategieën te genereren."

"Alle drie de compounds werden ook gebruikt. Dat is een andere belangrijke indicatie, want we willen duidelijk geen band, typisch de zachte, die alleen voor de kwalificatie is. We willen drie verschillende compounds aanbieden, met verschillende eigenschappen, die in staat zijn om deze variaties te creëren."

De overwinning van Norris' strategie was opmerkelijk, aangezien de data van Pirelli een ander verhaal vertelden. Een tweestopper had, op papier, sneller moeten zijn. Isola legt uit waarom het model er in dit geval naast zat.

"Het is duidelijk dat we een snellere tweestopstrategie voorspelden, want op papier was die sneller. Ons model hield geen rekening met hoe moeilijk het is om in te halen. Dat is een belangrijk element, want we werken uiteraard met een gemiddelde. We houden geen rekening met een specifieke startpositie of de positie tijdens een race. Daarom hebben we dit element niet in onze strategie. In Boedapest is het niet gemakkelijk om in te halen, dus op een circuit waar dat makkelijker is, zou de tweestopper waarschijnlijk sneller zijn."

Geen verwarring voor F1-fans

Het was een strategische gok die zelfs McLaren niet van tevoren had uitgedacht. Teambaas Andrea Stella bevestigde na de race dat ook Norris oorspronkelijk gepland stond voor twee stops. Voor Pirelli is dit echter de 'sweet spot'; het bedrijf heeft geen ambitie om de strategische grenzen verder op te rekken om de show kunstmatig te verbeteren.

"Een en twee stops zijn onze doelen", aldus Isola. "Als we meer dan dat hebben, drie of vier stops, is dat verwarrend voor de toeschouwers."

"Het is te veel, omdat je nooit precies weet wat de positie (van een bepaalde coureur, red.) op de baan is en hoe de race zich zal ontwikkelen. Als we een mix van een en twee stops hebben, is het duidelijk, maar heb je nog steeds interessante strategieën. Dat is dus de perfecte situatie."

Claim nu een van de 15.000 McLaren F1-team caps! OKX heeft speciaal voor de Nederlandse fans een toffe actie opgezet! Meld je nu aan bij OKX en claim jouw cap. Maak bovendien kans op een VIP Experience voor de race op Zandvoort!

Claim jouw cap!

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

x
Hamilton Wolff stuurt krachtige boodschap richting Hamilton na teleurstelling in Hongarije