Is er de afgelopen jaren een moment geweest waarop Porsche, of ieder ander submerk vallend onder het Volkswagen-concern niet in verband is gebracht met de Formule 1? Nee, eigenlijk niet, maar de plannen voor een terugkeer in de Formule 1 lijken steeds concreter te worden. Dat kan als zelfstandig constructeur, maar ook als motorleverancier als in 2025 of 2026 de nieuwe motoren het levenslicht zien in de F1. Als Porsche-motorsportbaas Thomas Laudenbach door de het Duitse RT L gevraagd wordt of een F1-comeback erin zit, stelt hij drie voorwaarden voor een dergelijke comeback. Aan één ding ontbreekt het op voorhand al niet: "De PR- en marketingwaarde van de F1 zijn onbetwist. Het is geen geheim dat we erover nadenken en bepaalde zaken lijken de goede kant op te gaan", aldus Laudenbach, alvorens hij zijn lijstje opnoemt.
Drie strenge eisen
"Motorsport als podium moet relevant blijven voor de reguliere automobielindustrie. Er zal dus een grotere nadruk op elektrische toepassingen moeten komen te liggen, zo ook in de Formule 1." Als tweede punt stipt Laudenbach een budgetlimiet aan: "Het plafond (voor teamuitgaven, red.) is een goede eerste stap, maar een dergelijk plafond moet ook gelden voor coureurs, al is dat iets waar reeds over gesproken wordt." Een laatste voorwaarde, en voor Porsche bepaald niet de onbelangrijkste, is dat men competitief moet kunnen zijn: "Een entree is alleen te rechtvaardigen als alle deelnemers vanuit een gelijke basis kunnen beginnen. Het totaalpakket moet op alle vlakken kloppen." Foto credit: Sean Bull Design
Meest gelezen