Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Potentieel nieuw Formule 1-team voert inspanningen op

We hebben weliswaar al twee jaar niks meer gehoord van het aspirant Formule 1-team Panthera Team Asia F1, maar dat betekent niet dat men in slaap is gesukkeld. Integendeel, ze zetten juist een tandje bij om snel te kunnen debuteren in de koningsklasse. Dat vertelde één van de oprichters in een exclusief interview met RacingNews365.

Het aspirant Formule 1-team Panthera Team Asia F1 probeert op dit moment actief het geld bij elkaar te krijgen om in de komende jaren te kunnen debuteren in de Formule 1. In 2019 hoorde we voor het eerst van het team en nu schakelt men naar een hogere versnelling om het financiële plan rond te krijgen, onder andere door Paul Fleming aan te stellen als CEO. Fleming was voorheen het strategische hoofd van Barclays en runt nu een eigen adviesbureau gericht op bedrijfsgroei. Medeoprichter van Panthera, Benjamin Durand, sprak exclusief met RacingNews365 over het aanstellen van Fleming en de focus op het bij elkaar krijgen van de 200 miljoen dollar aan entreegeld. "We stellen een bestuur samen, bestaande uit mensen die het benodigde geld bijeen kunnen brengen. Paul is enthousiast over het project en deed graag mee. Hij beschikt over de connecties én de ervaring om dit soort grote bedragen los te krijgen, dus daarom stelden we hem aan. Hopelijk hebben we met hem sneller succes."

Panthera wil zo snel mogelijk debuteren in F1

In het Concorde Agreement is vastgelegd dat nieuwe teams entreegeld moeten betalen, een bedrag van 200 miljoen dollar. Dit geld wordt verdeeld over de overige teams, om zo het inkomensverlies te compenseren. De inkomsten van F1 moeten immers plots worden verdeeld over elf teams in plaats van over tien teams. Maar die 200 miljoen dollar is bepaald geen kleine horde. Geruchten dat die regel wordt geschrapt als eind 2025 een nieuwe Concorde Agreement van kracht zal zijn, wuift het team weg. Daarom zal men erop in blijven zetten die 200 miljoen bij elkaar te krijgen: "We verzamelen geld, waaronder die 200 miljoen", aldus Durand. "Zo zijn de regels en niks wijst erop dat dat staat te veranderen. Die geluiden klinken wel, maar dat is niet meer dan een gerucht. We willen zo snel mogelijk debuteren, maar alles hangt af van wanneer we dit geld bij elkaar krijgen." Als het nou zeker was dat de regel geschrapt zou worden, zou het volgens Durand anders zijn, maar hij ziet ook dat niet iedereen even happig is op het uitbreiden van de F1-grid: "Ja, de Formule 1 wil meer teams, maar daar staat tegenover dat een heleboel teambazen en CEO's roepen dat de Formule 1 groeit en de waarde van de sport toeneemt (ook zonder nieuwe F1-team, red.)."

Voldoende interesse van sponsoren

Ondanks het hoge bedrag dat geworven moet worden, geeft Durand aan dat gesprekken met potentiële sponsoren veel interesse tonen: "Het schrikt hen niet af. Veel van hen begrijpen dat de Formule 1 een goed platform biedt. Dat kost echter wel wat en in dit geval is dat 200 miljoen dollar." "We hebben contacten met diverse landen in het Midden-Oosten. Van daaruit is veel interesse, te meer vanwege de vele races in dat gebied en het aanstellen van FIA-president Mohammed Ben Sulayem. We spreken met verschillende partijen, zowel met private instellingen als met overheden." "Na twee jaar was het niet makkelijk om mensen om de tafel te krijgen en het is natuurlijk niet eenvoudig om zoveel geld te verzamelen, maar de interesse is er."

Basis in Azië en motoren van Renault?

De wens van het team is om het team vanuit Azië te runnen: "En als ik Azië zeg, dan is dat van het Midden-Oosten tot de Grote Oceaan en alles wat daar tussen ligt. De exacte locatie hangt ook van mogelijke investeerders. Als die uit Maleisië komen, is het logisch ons daar te vestigen. Maar dat is op dit moment niet het belangrijkste waar we over spreken." Opvallend is dat Durand ook Afrika noemt als een continent waar enige interesse vandaan komt: "Het is misschien wat vergezocht, maar de populariteit van de sport groeit daar snel. Het voorbije seizoen heeft in dat opzicht wonderen gedaan." Gevraagd naar potentiële motorpartners geeft Durand aan dat hij heeft begrepen dat er interesse is vanuit Renault om mogelijk een technisch partnership aan te gaan, vergelijkbaar met de constructie die Ferrari en Haas met elkaar hebben. "Het idee is om het team te starten en om steun daarvoor te ontvangen. De F1 is zo gecompliceerd dat je niet vanaf nul kunt beginnen zonder de steun van een daadwerkelijke autofabrikant en we onderhouden ook goede contacten met Renault. Die contacten waren er al en hoewel er binnen Renault veel is veranderd, hebben we begrepen dat ze nog steeds interesse hebben in een dergelijk verbond."

Viaplay
x
Live Sprintrace Formule 1 GP China 2024