Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Proberen middenmoters top tien te vermijden in kwalificatie?

Het was een aparte gewaarwording, twee weken geleden in Singapore. Fernando Alonso klonk opgetogen nadat hij juist was uitgeschakeld voor het derde en laatste kwalificatiesegment, het gedeelte waarin de top tien wordt uitgemaakt.

Alonso meende dat startplaats elf 'perfect' was, en een dag later bleek waarom de Spanjaard dat vond. Met een vrije bandenkeuze kon Alonso namelijk de koplopers van het 'B-kampioenschap', die zich op de plaatsen zeven tot en met tien hadden gekwalificeerd, eenvoudig inlopen.

Sterker nog: van de vier rijders die achter de gebruikelijke top zes mochten aansluiten in Q3, behaalde slechts Renault-rijder Nico Hülkenberg met alle geluk van de wereld een puntenscore. De Duitser werd tiende en eindigde daarmee op de plaats waarop hij eveneens gestart was. Naast Alonso reden ook Carlos Sainz en Charles Leclerc vanuit een 'Q2-positie' op de grid naar een puntenfinish. Het drietal profiteerde van de crash van Esteban Ocon (gestart als negende), maar vooral van de vroege pitstops van Sergio Pérez (zevende), Romain Grosjean (achtste) en Hülkenberg. Voor de Grand Prix van Rusland beschikken de rijders over dezelfde drie compounds als dat ze deden in Singapore. Pirelli heeft de soft, de ultrasoft en de hypersoft meegebracht. Om een herhaling van zetten te voorkomen in het niet ondenkbaar dat middenmoters expres niet het achterste van hun tong laten zien in het tweede kwalificatiesegment. In Singapore is pijnlijk duidelijk geworden dat een toptienstart niet bepaald garant staat voor een toptienfinish. Gaan we een ernstig vertragende Ocon zien? Haalt Hülkenberg zijn voet vlak voor de lijn van start/finish van het gas, of geven de coureurs alles voor een resultaat dat voor de race een groot vraagteken oplevert? De kwalificatie, die om 14.00 uur Nederlandse tijd van start gaat, zal het uitwijzen!

Viaplay
x
LIVE Reacties na verrassende eerste vrije training GP China