Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Racing Point: "Concurrentie heeft haar kans gemist om Mercedes te kopiëren"

Het voornaamste Formule 1-thema is op het moment nog altijd de veelbesproken 'roze-Mercedes' van Racing Point. Renault ging in protest tegen het kopieergedrag van het Britse team en andere teams steken niet onder stoelen of banken dat ze ook niet blij zijn met het gedrag van Racing Point. Het team is er echter van overtuigd dat men volgens de regels heeft gehandeld en dat de concurrentie juist een kans heeft gemist.

Racing Point-teambaas Otmar Szafnauer denkt dat de concurrentie een grote kans heeft laten liggen wat betreft het kopiëren van de bolide van het beste team op de grid, Mercedes. "Net zoals in het verleden hebben we ook ditmaal gebruik gemaakt van het fotograferen van de concurrentie. Vanuit daar hebben we onze huidige bolide gebouwd en dit had de rest van het veld ook kunnen doen, zoals ze dat in het verleden ook deden", laat Szafnauer tegenover onder meer RacingNews365 weten. "Kijk maar naar de designs die Adrian Newey maakte voor Red Bull. Hij was de eerste die werkte met 'rake' en met het geblazen vloer-effect. Nu heeft zowat iedereen dat, inclusief wijzelf en dat hebben we allemaal gemaakt op basis van foto's. Het betekent echter niet dat je een foto maakt en vanuit daar direct een succesvolle kopie maakt, daar komt veel meer bij kijken." Als voorbeeld daarvan geeft de Amerikaan aan dat men de innovaties van Newey bijvoorbeeld niet direct succesvol kreeg nagebouwd. "Het ene team kopieert nu eenmaal iets beter dan het andere team, zo hadden wij veel moeite om de nieuwigheden die Newey maakte te kopiëren en werkend te maken. Datzelfde geldt ook voor de kopieën die we maakten van de Mercedes, ook die werkten niet direct." "Toen we de eerste onderdelen die we gekopieerd hadden van Mercedes uitprobeerden in de windtunnel, leverde dat nog geen positieve resultaten op. We waren zelfs veel langzamer. Toch zijn we hard blijven doorwerken en hebben we op basis van onze eigen ervaringen in de windtunnel de wagen steeds verder kunnen optimaliseren", aldus de woorden van Szafnauer, waarmee hij nogmaals wil aangeven dat het team niks verkeerds heeft gedaan. "Ik kan je vertellen, elk team werkt op basis van het fotograferen van andere wagens en het kopiëren van onderdelen. Daar is niks mis mee, het mag allemaal." Met medewerking van Dieter Rencken. Het was weer een hectisch Formule 1-weekend in Hongarije. Max Verstappen speelde een hoofdrol op de Hungaroring, maar daarnaast gebeurde er nog veel meer. Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen praten je bij in de nieuwste RacingNews365-podcast, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel