Eén jaar geleden, destijds nog als Sauber, was de equipe het lelijke eendje van de Formule 1. In 2018 wist de bordeauxrood-met-witte brigade echter gigantische stappen te zetten. Aan het einde van het jaar werd Charles Leclerc, tegenwoordig Ferrari-coureur, een aantal keren zevende.
In 2019 neemt Kimi Raikkonen plaats in een door Sauber gebouwde wagen, die inmiddels is omgedoopt tot Alfa Romeo. In de eerste testweek noteerde de 39-jarige Fin een aantal hoopgevende resultaten, om ook in de tweede week goed voor de dag te komen. Raikkonen wil echter niet te hard van wal steken. "Ik maak tegenwoordig deel uit van een kleiner team", vergelijkt Raikkonen Alfa Romeo met zijn vorige werkgever, Ferrari. "Ze hebben minder middelen voorhanden, maar leveren prima prestaties. Er is echter nog wel een hoop werk te verrichten. Dat is niet negatief bedoeld, maar er blijven altijd wel dingetjes aan een Formule 1-wagen die je wilt verbeteren." Aan een voorspelling wil The Iceman zich nog altijd niet branden. "Het is, zeker in de middenmoot, een raadsel waar iedereen staat. In Melbourne zijn de omstandigheden bovendien compleet anders dan hier", wijst Raikkonen naar de Australische stad waarin over twee weken de eerste Grand Prix van het jaar wordt afgewerkt. "Dit team heeft vorig jaar puik werk verricht en het zal close worden in het middenveld. Voor nu is het een mysterie, het enige wat wij kunnen doen is ons best." Raikkonen wordt bij Alfa Romeo Racing vergezeld door de 25-jarige Italiaan Antonio Giovinazzi, die hij nog kent uit zijn tijd bij Ferrari. Giovinazzi was in de afgelopen twee seizoenen namelijk de officiële reserverijder van de Scuderia en is in die hoedanigheid ook uitgeleend aan Alfa Romeo. Met medewerking van Joe van Burik
Meest gelezen