Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Raikkonen: "Het is weleens slechter gesteld geweest met die uitloopstroken"

In het verleden was het vrijwel ondenkbaar dat er naast het asfalt en de omlijnen nóg meer asfalt lag. Circuits werden omzoomd door gras en grindbakken. Sinds jaar en dag worden er echter racebanen aangelegd met flinke uitloopstroken - dit om de auto- en motorsport veiliger te maken.

Volgens Formule 1-veteraan Kimi Raikkonen (39), die inmiddels al meer dan 300 Grands Prix achter zijn naam heeft staan, hebben de uitloopstroken de gemotoriseerde sport veranderd. Bovendien ziet hij een tweespalt tussen auto- en motorcoureurs. "Vroeger was er veel minder te doen om baanlimieten enzovoort", laat Raikkonen op het circuit van Silverstone voorafgaand aan het Britse Grand Prix-weekend tegenover onder meer RacingNews365 los. "Toentertijd crashte je als je naast de baan geraakte, of kwam je vast te staan in de grindbak. Je kon wel iets proberen, maar had geluk nodig om een gewaagde actie te laten slagen." Raikkonen meent dat de gebruiker van het circuit een bepalende vinger in de pap heeft. Silverstone wordt in juli gebruikt door de Formule 1-coureurs, eind augustus strijken de MotoGP-lieden er neer. "Ik denk niet dat zij staan te juichen als we hier uitloopstroken vervangen door grindbakken", merkt de Fin nuchter op. "En voor de circuiteigenaren is het financieel ook niet haalbaar om aan ieders eisen te voldoen", verwijst de wereldkampioen van 2007 het idee om af te wisselen tussen grindbakken en uitloopstroken naar de prullenbak. Al met al is het niet zo erg als dat het een aantal seizoenen geleden was, zegt de coureur van Alfa Romeo Racing. "Toen die nieuwe circuits werden geïntroduceerd", doelt Raikkonen met name op de Tilkedromes van de jaren '00, "werd het erger. Een paar jaar geleden werd er continu gepraat over track limits, dat is nu wel beter." Naar eigen zeggen maakt Raikkonen geen misbruik van het extra asfalt, maar dat er rijders zijn die meer durven omdat er nu eenmaal een uitloopstrook is, staat volgens de Fin buiten kijf. "Ja, op gras of grind wil je niet rijden, maar met uitloopstroken kan je ermee weg komen", besluit Raikkonen op zijn Raikkonens. Raikkonen begon zijn autosportcarrière in het Verenigd Koninkrijk: als jonge twintiger reed de Fin precies 23 autoraces alvorens hij, zeer onverwachts, zijn debuut in de Formule 1 mocht maken.

Viaplay
x
LIVE Reacties na bizar einde sprintkwalificatie