Force India: 7 Na drie vette jaren is 2018, qua resultaten, iets magerder voor Force India. De nummer vier van de afgelopen twee constructeurskampioenschappen moet tijdens de zomerstop Renault en Haas voor zich dulden en voelt bovendien de hete adem van McLaren in haar nek. Prioriteit nummer één was echter niet het behalen van noemenswaardige resultaten, maar het in leven houden van het team. Langere tijd was het al bekend dat de Brits-Indiase equipe op omvallen stond en rond de Hongaarse GP werd pijnlijk duidelijk hoe erg het er daadwerkelijk voor stond. Een Canadees consortium heeft de stal van de ondergang gered, maar hoe de (nabije) toekomst eruitziet is momenteel nog een raadsel. Terug naar de baan: Sergio Pérez scoorde een waanzinnige podiumplek in Baku, maar komt er verder niet bijzonder aan te pas. Esteban Ocon laat íets meer zien, al is de VJM11 absoluut geen wonderwapen. Toch moet het Force India wederom worden nagegeven: ondanks dat het budget amper toereikend is, wordt er toch weer gewedijverd met de middenmoters. Beste resultaat: derde (één keer) Beste startplaats: zesde (één keer) Aantal WK-punten: 59 Sergio Perez: 6,5 Wat kan Sergio Pérez precies? De beste man rijdt al acht jaar in de Formule 1 en dat de vraag nog steeds gesteld moet worden, zorgt er eigenlijk voor dat een antwoord al voor in de mond ligt. De Mexicaanse coureur is ontegenzeggelijk gezegend met een bak rijvaardigheden en staat er ‘Daniel Ricciardo-stijl’ als er mooie punten voor het oprapen liggen, maar kan evengoed een ontiegelijk baalweekend hebben. Pérez leek zich als de grote redder van Force India te ontpoppen en doordat hij een verzoekschrift inleverde kon het team blijven bestaan, maar na de overname door Stroll en co. zou hij maar zo eens het kind van de rekening kunnen worden. Het enige wat Pérez kan doen, als hij in België en daarna überhaupt nog achter het stuur zit, is gas geven. Beste resultaat: derde (één keer) Beste startplaats: achtste (twee keer) Aantal WK-punten: dertig Esteban Ocon: 7 Het Franse wonderkind deed in de tweede helft van 2016 en in 2017 meermaals de liefhebbers genieten van zijn stuurmanskunsten. Ondanks dat hij geregeld in de slag raakte met teammaat Pérez, wist Esteban Ocon een behoorlijke sloot punten binnen te halen om het seizoen als achtste te besluiten. Helemaal niet gek voor iemand die zijn eerste volledige F1-jaar afwerkte. In 2018 gaat het allemaal wat minder voortvarend voor Ocon, maar dat is vooral aan de bolide waarmee hij het moet doen te wijten. In Monaco liet de jongeling een vlaag van zijn geweldige talent zien door de Force India op een zesde plaats te kwalificeren en een dag later in dezelfde positie over de meet te geraken. Ocon zit wel goed, hij wordt gesteund door Mercedes en het Duitse merk zal hem altijd ergens van een plekje willen voorzien – waar dat dan ook mag wezen. Bij Force India lijkt Ocon goed te zitten en heel veel anders kan hij ook niet – Valtteri Bottas bezet immers het plaatsje dat de Fransman begeert. Ocon lijkt tot en met 2021, hij is dan 24 jaar, te moeten wachten op een zitje bij Mercedes. Beste resultaat: zesde (één keer) Beste startplaats: zesde (één keer) Aantal WK-punten: 29
Meest gelezen