Het team van Toro Rosso had zichzelf als doel gesteld om vijfde te worden in het kampioenschap. Dit jaar reed het team 'gewoon' weer met een Renault-motor uit het huidige seizoen, in tegenstelling tot vorig jaar. De verwachtingen waren dus hooggespannen. Tevergeefs, zo bleek achteraf. Hoogtepunten: Carlos Sainz deed het heel aardig dit seizoen en haalde verreweg de meeste punten binnen voor het team. In Singapore behaalde hij zijn beste resultaat ooit, een vierde plaats. Dat was dan ook wel het enige hoogtepunt voor Toro Rosso, dat verder een heel lastig seizoen kende.
Dieptepunten: Eigenlijk alle wedstrijden na het 'hoogtepunt' van het seizoen. In de laatste zes wedstrijden haalde het team nog maar één punt en streed het met Sauber om de laatste plaats. Daar hebben de wisselingen van coureurs zeker niet aan mee geholpen. In totaal gebruikte Toro Rosso vier coureurs in vier 'configuraties' na de GP van Singapore. Wisselvalligheid voerde vanaf dat moment dan ook de boventoon, wat Toro Rosso uiteindelijk de zesde plek in het klassement heeft gekost. Lees verder onder de foto.
Conclusie: Het team van Toro Rosso moet nog heel wat stappen maken om het vijfde team op de grid te worden. Dit seizoen had het team een grote stap kunnen maken, maar de auto was niet goed genoeg en het team maakte er een rommeltje van. Uiteindelijk heeft Toro Rosso in de laatste wedstrijden van het seizoen meer coureurs dan punten gescoord en dat is geen positief teken. Strijden met Sauber is evenmin een goed teken en het is te hopen dat Toro Rosso niet het lelijke eendje wordt volgend jaar, als er een Honda-motor achterin ligt. Eindcijfer: 5,5
Meest gelezen