Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Charles Leclerc

Razendknappe poleposition Leclerc in Hongarije verklaard

De McLarens leken de gedoodverfde favoriet te zijn voor poleposition op Hungaroring, maar verrassend genoeg was het Charles Leclerc die er uiteindelijk met die eer vandoor ging. Paolo Filisetti, technisch expert van RacingNews365, legt uit wat er is gebeurd.

Leclerc Qualifying Hungary
Tech
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

"Ik begrijp vandaag even helemaal niets van de Formule 1. De hele kwalificatie was ontzettend moeilijk en het bleek lastig om Q2 en Q3 te halen, maar dit is waarschijnlijk één van de beste polepositions die ik ooit heb gepakt!", zo reageerde Charles Leclerc na afloop van de kwalificatie op de Hungaroring. Dit statement kan goed worden gebruikt om uit te leggen hoe onverwacht het onvoorziene resultaat van de kwalificatie was. 

In werkelijkheid is het juist om, net als McLaren-teambaas Andrea Stella al deed, te benadrukken dat in de Formule 1 niets per toeval gebeurt en dat voor alles een verklaring te vinden is. De verandering van de omstandigheden, en dan met name de factoren windrichting en asfalttemperatuur, hebben zeker bijgedragen aan de verschuivingen die we zagen in de laatste runs in Q3. 

Zo draaide de windrichting in Q3 180 graden. Op bepaalde punten van het circuit bleek de McLaren MCL39 het meeste te lijden onder deze nieuwe omstandigheden. Naar alle waarschijnlijkheid gebeurde dit echter ook al tijdens de eerste run in Q3, maar toen zetten Lando Norris en Oscar Piastri beiden nog een tijd neer die hen het monopolie op de eerste startrij opgeleverd zou hebben. Maar in de laatste run waren ze mogelijk te voorzichtig, omdat de grip en het vertrouwen bij het ingaan van sommige bochten aanzienlijk minder was dan in Q2. 

Verder daalde ook de temperatuur van het asfalt met maar liefst tien graden, waardoor de parameters voor de grip van de banden radicaal veranderden. Daarbij komt ook dat Leclerc niet alleen alles op alles heeft gezet in zijn laatste poging, vanuit een situatie waarin hij op dat moment niets te verliezen had vanaf P6, maar ook dat de voorbereiding op de ronde zelf met het temperatuurvenster van de banden van groot belang was. 

De keuze om de pitstraat zo snel mogelijk te verlaten gaf hem de mogelijkheid zijn banden op de juiste manier voor te bereiden. Met de focus op de omstandigheden omtrent grip, windrichting en asfalttemperatuur kon hij op zoek gaan naar het beste werkvenster voor de banden. Zoals Andrea Stella ook al stelde is het dan ook geen toeval dat, van alle auto's in de top tien, Leclerc de enige was die de tijd van zijn eerste run wist te verbeteren. 

Leclerc had zo een significant voordeel ten opzichte van alle andere coureurs op de baan, al kunnen we wel verwachten dat de uitzonderlijk competitieve Norris en Piastri nog terug zullen komen. Zij toonden in Q1 en Q2 aan dat zij een voorsprong van ongeveer vier tienden hadden op Leclerc, precies hetzelfde verschil dat tijdens de drie vrije trainingen ook naar voren kwam. Afgaande op de data die Pirelli ter beschikking heeft zou de ideale strategie voor de race een tweestopper zijn, beginnend met de mediums en vervolgens twee keer wisselen naar de harde band. 

Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in Hongarije, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

x
Live Race Formule 1 GP Hongarije 2025