Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Racing Bulls

Racing Bulls-CEO: "Andere teams werken nog meer samen dan wij en Red Bull"

Het ging er vorig jaar vaak over: mag Red Bull eigenlijk wel twee teams hebben? Maar volgens de CEO van Racing Bulls is het gewoon een kwestie van slim zakendoen. Volgens hem is Red Bull echt niet de enige organisatie die zich daar schuldig aan maakt.

Lawson Verstappen Mexico
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De samenwerking tussen Red Bull en het zusterteam Racing Bulls heeft in de loop der jaren de nodige kritiek opgeleverd. Concurrenten - en dan met name Mercedes en McLaren - vinden het apart dat één organisatie twee teams in dezelfde competitie mag bezitten. McLaren-CEO Zak Brown waarschuwde meerdere keren dat het tot oneerlijke situatie kon leiden. Bijvoorbeeld toen Daniel Ricciardo het punt voor de snelste raceronde van Lando Norris afsnoepte in Singapore afgelopen jaar.

Maar volgens de beide teams van Red Bull is er geen vuiltje aan de lucht. Sterker nog, volgens Racing Bulls-CEO Peter Bayer zijn er andere teams die nog meer met hun leverancier samenwerken. Racing Bulls is namelijk niet het enige klantenteam op de baan: Williams krijgt onderdelen van Mercedes, en Haas neemt onderdelen over van Ferrari. Het grote verschil is natuurlijk dat Racing Bulls dezelfde eigenaar heeft als hun leverancier, maar dat is volgens Bayer geen groot probleem.

"Ik weet zeker dat Ferrari en Haas meer samenwerken dan Red Bull en wij", zegt de CEO tegen PlanetF1. "Ik erger me niet zoveel aan dit soort dingen, want ik weet door mijn tijd bij de FIA wel hoe deze teams werken. Het is een harde wereld."

"Iedereen probeert de anderen dwars te zitten. Maar als je een stap terug doet en luistert naar onze coureurs en engineers, dan zie je dat onze auto anders is. Het is geen kopie. Anders zouden we niet staan waar we staan", stelt Bayer, verwijzend naar het feit dat Racing Bulls vorig jaar achtste werd in het constructeurskampioenschap. 

"Stiekem weet iedereen wel dat je echt niet sneller gaat alleen omdat je je ophanging of versnellingsbak ergens anders vandaan haalt. Het enige wat het echt doet is ervoor zorgen dat kleinere teams hun tijd, geld en ontwikkeling beter kunnen investeren. AlphaTauri ontwikkelde bijvoorbeeld in 2023 de eigen ophanging, maar dat was volgens mij geen goed gebruik van het geld. Als we zoiets kunnen kopen, laten we het dan alsjeblieft kopen. Dan kunnen we als team ons richten op andere dingen. De bodemplaat bijvoorbeeld, want daar zit erg veel tijd en moeite in."

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Gedwongen exit Sainz na ingrijpen FIA in Dakar Rally