Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Visa Cash App RB

RB daagt concurrentie uit na ophef over Red Bull-banden

De nauwere samenwerking tussen Red Bull en Visa Cash App RB (RB) is de hele winter al een belangrijk onderwerp van gesprek geweest. Onder meer McLaren-CEO Zak Brown riep op tot strengere regels. RB slaat nu terug.

Mekies Bahrain testing
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

RB-teambaas Laurent Mekies heeft opnieuw de nauwe samenwerking tussen zijn team en Red Bull verdedigd en heeft critici uitgenodigd om de FIA om een onderzoek te vragen.

RB, voorheen AlphaTauri, heeft ervoor gekozen om de racefilosofie voor het nieuwe F1-seizoen te veranderen en de banden met hoofdmacht Red Bull aan te halen. Daarnaast heeft het team met Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo een meer ervaren rijderssamenstelling en focussen ze zich minder op jonge coureurs.

Deze stap gaat wel gepaard met aanhoudende kritiek. Met name McLaren-CEO Zak Brown zet vraagtekens bij de mogelijkheid om twee van de tien teams op de F1-grid in eigendom te hebben. Red Bull heeft namelijk ook RB in handen.

Mekies, sinds dit seizoen de nieuwe teambaas en opvolger van Franz Tost, verdedigt de keuzes van RB. Hij vertelt aan onder meer RacingNews365: "Er zijn duidelijke regels en wij werken daar 100 procent binnen. We moeten extra voorzorgsmaatregelen nemen om er zeker van te zijn dat de FIA geen enkele twijfel heeft over hoe we binnen de regels werken."

"Ik nodig iedereen uit om, als er twijfels zijn over sportieve, technische of financiële regels en of we ons eraan houden, naar de FIA te gaan en hen te vragen alles verder te onderzoeken. Dit is de huidige stand van zaken met betrekking tot de reglementen. Ik zeg niet dat ze goed of fout zijn, maar ik zeg wel dat we zwart op wit werken binnen deze reglementen."

Meerdere teams werken binnen de grenzen van de reglementen samen op de F1-grid, waarbij onafhankelijke teams onder meer onderdelen van fabrieksteams overnemen.

Op de vraag of de huidige reglementen geschikt zijn voor de sport, legt Mekies uit: "Ze betekenen dat we een onafhankelijk team zijn, dat alle ontwikkelingen die we doen om het team sterker te maken, bedoeld zijn om het team onafhankelijker te maken. We laten dus het team groeien, we laten onze infrastructuur groeien, we laten onze faciliteiten groeien om steeds onafhankelijker te zijn, want dat is de manier waarop we sneller gaan."

Mekies gaat verder: "We zijn hier om te concurreren met de negen andere teams die al dan niet eigendom zijn van dezelfde aandeelhouders. Zijn de regels geschikt voor het doel? We hebben vaak gezegd waarom we onderdelen kunnen delen. Dat doen we zodat we voorkomen dat er te grote verschillen tussen de topteams en de onderste drie of vier teams ontstaan. We delen sommige onderdelen ook om er zeker van te zijn dat we een duurzaam businessmodel hebben voor de teams die onderaan staan."

"Indien we de reglementen veranderen en vinden dat het veld niet dichter bij elkaar hoeft te schuiven, voelt het vreemd om optimistisch te zijn over de F1-economie van de komende jaren. We vinden dan dat de zaken zeer goed gaan en verlangen dat teams groter moeten worden omdat ze alles zelf moeten doen, of het nu om de ophanging, versnellingsbak of motor gaat."

Praat mee!

Viaplay
x
Nieuwe regels Red Bull de middenmoot in 2026? "Dan moet je met een bulldozer door het gebouw heen rijden"