Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Plaaggeest achtervolgt RB19-geestesvader Newey: "Daarom moet Red Bull blijven pushen"

Adrian Newey is de ontwerper van de dominante RB19, de auto die tot op heden elke Formule 1-race in 2023 wist te winnen. De titel lijkt binnen handbereik, maar de Brit wil blijven pushen. Hij denkt daarbij terug aan 1999.

Met negen overwinningen voor Max Verstappen en twee voor Sergio Perez stevent Red Bull ongeslagen af op de zomerstop. Als er in België gewonnen wordt, dan is dat de twaalfde zege van het jaar voor de RB19 ontworpen door Adrian Newey en consorten. Uiteraard is de iconische Britse F1-ontwerper zeer blij met de huidige prestaties. In Hongarije verbeterde Red Bull het record van de voormalig werkgever van Newey. In 1988 won McLaren namelijk elf races op rij. Met de zege in Abu Dhabi vorig jaar erbij opgeteld, staat Red Bull nu op twaalf achtereenvolgende Grand Prix-overwinningen. Nu het record na 35 jaar uit de boeken is gereden, geeft Newey toe dat hij nooit had gedacht dat het mogelijk was. "Wat een geweldige reeks. Hier had ik nooit van durven dromen. Om de McLaren-reeks uit 1988 te verbeteren, is iets waarvan ik niet had gedacht dat het mogelijk was. Het is een eerbetoon aan het hele Red Bull-team, al het harde werk van iedereen en de betrouwbaarheid die we dit seizoen genieten. Het is een fantastisch eerbetoon", glundert hij in de F1 Nation Podcast .

1999

Met een voorsprong van 110 punten op naaste belager Sergio Perez kan Max Verstappen zijn derde wereldtitel al met potlood bijschrijven, terwijl Red Bull met 229 punten voorsprong al helemaal nagenoeg zeker is van de tweede achtereenvolgende constructeurstitel. Toch wil Newey zich nog niet rijk rekenen. Hij herinnert zich het seizoen 1999, toen hij voor McLaren werkte. Toen delfde zijn team nipt het onderspit en ging Ferrari er met de titel vandoor, terwijl topcoureur Michael Schumacher een lange tijd buitenspel stond vanwege een beenbreuk. "Tijdens een seizoen denk je niet aan je voorsprong. Je denkt alleen aan de volgende race. We hebben nog een lange weg te gaan. Ik herinner me 1999 nog. Tijdens het GP-weekend in Groot-Brittannië ging Mika (Hakkinen,red.) nog aan de leiding in het kampioenschap. Michael (Schumacher, red.) brak zijn been, maar als team vielen we de rest van het jaar 'in slaap'." "Het constructeurskampioenschap werd uiteindelijk in de laatste race beslist. We verloren. Laat dat een goede les zijn. Het maakt niet uit hoe rooskleurig de situatie eruit ziet, je moet blijven pushen en met beide benen op de grond blijven staan", aldus de ontwerper.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"