Na een dominante seizoenstart kwam Max Verstappen in een titelstrijd met Lando Norris en McLaren terecht. Norris was regelmatig sneller, maar kreeg het niet voor elkaar om grote happen uit de voorsprong van Verstappen te nemen. De definitieve genadeklap zou uiteindelijk volgen in Brazilië, waar Verstappen in kletsnatte omstandigheden van P17 naar de zege reed. Daar zag het in eerste instantie niet naar uit, weet ook Gianpiero Lambiase. Hij is sinds jaar en dag als race-engineer aan Verstappen verbonden en blikt terug op die magische dag.
"Dat klopt, het was op dat moment een kwestie van schadebeperking", stelt Lambiase tegenover Autosport. "Natuurlijk liggen er altijd kansen als het regent, met Max in de auto is alles mogelijk. Hij boekte aan het begin van de race veel vooruitgang en we konden zien dat het gat naar de leiders niet echt groeide. Hij begon steeds meer afstand te nemen en ik wist dat hij de snelheid had, wat op dat moment positief was. En ik denk dat het gewoon een kwestie was van de juiste beslissingen nemen op het juiste moment. Max moest de juiste dingen doen en de auto op het asfalt houden."
Op een gegeven moment wist Lambiase dat de zege mogelijk moest zijn. "Dan was er nog een cruciaal moment in de race, toen hij uiteindelijk op de baan bleef op intermediates terwijl de twee leiders een nieuwe set pakten, wat hem baanpositie opleverde", vervolgt Lambiase. "En toen hij eenmaal achter Esteban Ocon zat bij de herstart, wist ik denk ik dat de racewinst in zicht was en dat het echt een cruciaal moment in de strijd om het wereldkampioenschap was."
Rol Lambiase
Lambiase probeerde vooral rustig te blijven. "Ik hoop dat het niet hectisch overkwam. Het belangrijkste was dat we wisten dat hij de snelheid had. Met die baanomstandigheden voelde het niet alsof de intermediates per se aan het slijten waren, we waren ze niet echt aan het oververhitten. We hadden dus bewijs dat de banden nog in goede staat waren. De beslissing wat betreft een pitstop maken voor een nieuw setje intermediates was voor ons dan ook vrij eenvoudig. We waren een beetje verrast toen de twee leiders hun baanpositie opgaven om dat te doen. Dus voor ons was het niet rustig, maar we volgden onze processen en kwamen uiteindelijk als winnaar uit de bus."
Scherpe en kalme communicatie is volgens Lambiase ook cruciaal in de onderlinge relatie met Verstappen. "Dat is iets waar je je van nature van bewust moet zijn als je communiceert met een coureur die meer dan 300 kilometer per uur rijdt in zo'n omgeving met hoge druk. Hoewel we een duo zijn, denk ik dat je je moet realiseren dat de engineer op dat moment ondergeschikt moet zijn aan de coureur. Het heeft geen zin om je stem te verheffen of iets dergelijks, want dan kom je heel snel in een neerwaartse spiraal terecht."
Wat verdient Max Verstappen in de Formule 1? Bekijk hier alle salarissen van de F1-coureurs in 2025!
Salarissen F1-coureurs 2025Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!