Bij voorgaande races viel het al op dat Red Bull aan de onderkant van de front wing endplate een bolling liet zien (zie foto hieronder). Naar nu blijkt kan het haast niet anders dan dat die bolling het resultaat is van een holle ruimte in de wing endplate. Dit weekend kwamen er namelijk foto's naar buiten van de vleugel die door teamleden onder een ongelukkige hoek naar de camera's werd gedraaid. Die foto's, die wij om auteursrechtelijke redenen niet mogen laten zien, tonen een ovaal gat in de onderkant van de endplate, een luchtschacht. Het is nu nog gissen naar het hoe en waarom van het luchtkanaal, maar mogelijk heeft het te maken met het corrigeren van de luchtdruk in dat gebied of misschien moet het de luchtstroom rond het voorwiel optimaliseren. De lucht lijkt overigens aan de achterzijde van de endplate via twee minuscuul kleine gaatjes weer te ontsnappen. Wat het ook is, het toont wel aan dat Red Bull onder leiding van topontwerper Adrian Newey nog altijd de grenzen verlegt op zoek naar meer downforce voor de RB16 van Max Verstappen teamgenoot Alexander Albon.
Verstappen en Red Bull hoeven niet te wanhopen door het vertrek van Honda. Dit, de voorbeschouwing op de GP van de Eifel en meer in de nieuwste aflevering van de F1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen