Sinds de hybride V6-motoren in 2014 haar intrede deden in de Formule 1 kan Renault niet meekomen. Eerst domineerde de Mercedes-motor de sport voor jaren en sinds dit jaar is de Ferrari-motor een klasse apart. Dit tot groot ongenoegen van Red Bull-baas Dietrich Mateschitz, die Ricciardo in Oostenrijk en Duitsland uit zag vallen met een defect aan de krachtbron. "De afgelopen jaren behoorden we tot de top drie teams en wisten we uitstekende prestaties te realiseren met een motor die flink tekort komt", laat Mateschitz aan Welt am Sonntag weten. Red Bull zocht een uitweg om afscheid te nemen van Renault en klopte aan bij Ferrari en Mercedes, maar de beide teams weigerden in zee te gaan met het topteam. "Zowel Ferrari als Mercedes wilden het risico niet lopen dat wij sneller waren dan hun eigen fabrieksteams. Om die reden wilden ze ons niet van motoren voorzien."
Mateschitz heeft geen vertrouwen meer in Renault, maar wel in een vruchtbare samenwerking met Honda. "De oplossing voor ons probleem is een partner die alle vereisten in huis heeft om een motor te ontwikkelen die perfect bij Red Bull past en vice versa. Ons enige doel is om gezamenlijk de ultieme top te bereiken." Ondanks het tekort aan motorvermogen won Red Bull dit seizoen al drie races te winnen. De afgelopen races werd het tekort aan motorvermogen wederom pijnlijk duidelijk. Op Silverstone verloren verstappen en Ricciardo meer dan één seconde per ronde op de rechte stukken, in Duitsland zes tienden. Renault is al sinds 2007 de motorleverancier van Red Bull. Gezamenlijk wonnen ze acht wereldtitels: Vier bij de coureurs en vier bij de constructeurs.
Meest gelezen