Na de zomerstop gaat het ineens crescendo bij Red Bull Racing. Dat lijkt voornamelijk aan twee factoren te liggen: de vloerupdate die de Oostenrijkse renstal meenam naar de GP van Italië op Monza, en de komst van de nieuwe teambaas Laurent Mekies.
Diverse mensen binnen Red Bull, waaronder Helmut Marko en Max Verstappen, hebben al laten weten dat Mekies veranderingen heeft doorgevoerd ten opzichte van vroeger. Kan Chief Engineer Paul Monaghan zich daar ook in vinden? "Wat betreft het feitelijke engineeringproces rond de auto? Nee, niet echt."
"Laurent is vrij open. Je kunt met hem praten, wat we zeker doen en hij staat open voor ideeën. Hij laat ons doen wat we in dat opzicht juist achten. Dus nee, voor mij is er in dat opzicht niet veel veranderd", zo vertelt Monaghan tegenover onder meer RacingNews365.
Red Bull RB21
Dan gaat hij in op de vloerupdate die Red Bull in Italië meebracht. Leverde die op wat ervan werd verwacht, of was het toch een beetje een verrassing? "Wat betreft de verwachtingen, zou ik zeggen dat het resultaat vrijwel overeenkomt met wat we hadden verwacht. Er was niets dat ons deed roepen: 'Oh mijn god, kijk eens, dit is zoveel beter dan we hadden verwacht'. Nee, het gedraagt zich normaal."
"Waar we bovenop zitten, is het complete gedrag van de auto. We hebben dingen geleerd en hebben dingen ontdekt. De combinatie van het nieuwe aerodynamische onderdeel of het nieuwe bodywork, plus nog wat andere dingen... Het is dus een combinatie van veel kleine veranderingen, en niet slechts één", waarmee hij de impact van de vloerupdate bagatelliseert.
Tot slot zegt Monaghan het volgende. "We hebben wat snelheid gewonnen. Het is niet enorm. Als je kijkt naar de rondetijden over een race van 60 ronden, kan het een beetje intimiderend uitzien, maar bocht voor bocht zijn het echt kleine marges."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!