Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull beschuldigt Renault van achterhouden motorcomponenten

Daniel Ricciardo liep voor de Grand Prix van Duitsland een gridstraf op van twintig plaatsen, maar als het aan Red Bull had gelegen waren dat er nog veel meer geweest. De Oostenrijkse renstal had het liefst elk van de zes motorcomponenten van de Australiër gewisseld, maar kreeg van motorleverancier Renault slechts drie componenten aangeboden.

De MGU-K, de batterij en het elektronicacontrolesysteem van Ricciardo werden vervangen: zijn interne verbrandingsmotor, MGU-H en turbolader niet. "Normaal gesproken wissel je alles wat je kan wisselen", wijst Red Bull-teambaas Christian Horner bij Motorsport-Total naar de gebruikelijke gang van zaken. Renault-directeur Cyril Abiteboul kan zich niet vinden in de woorden van de Brit. "Er was geen aanleiding om alle componenten te vervangen", spreekt de Fransman. Aan het einde van dit Formule 1-seizoen komt er een einde aan de lange, succesvolle samenwerking tussen Red Bull en Renault. De Oostenrijkse brigade en de Franse motorbouwer zijn sinds 2007 aan elkaar verbonden en wisten samen vier rijderstitels én vier constructeurskampioenschappen te veroveren. Liefst 58 Grand Prix-overwinningen, 59 polepositions en 151 podiumplaatsen werden er in die tijd genoteerd.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"