Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België GP België

Start race
00 d 00:00:00
1 PIA LAP 44
2 NOR +3.415
3 LEC +20.185
Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Red Bull Racing

Red Bull beticht grote rivalen van illegale truc

Flexibele achtervleugels zijn toch weer onderwerp van gesprek in Bahrein. Red Bull beticht McLaren en Ferrari van het gebruik van een mini-DRS.

Verstappen Bahrain test
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

2025 is nog maar net begonnen, maar het gaat al veelvuldig over het gebruik van flexibele vleugels. De FIA introduceerde een nieuwe statische test voor de voor- en achtervleugels, om zo de flexibiliteit tegen te gaan. Vanaf de Grand Prix van Australië wordt de nieuwe test toegepast op de achtervleugel, in Spanje gebeurt hetzelfde met de voorvleugel.

De storm is voorlopig echter nog niet gaan liggen. Red Bull beticht McLaren en Ferrari er op de vrijdag in Bahrein namelijk van dat zij nog steeds een mini-DRS gebruiken. Technisch directeur Pierre Waché is er vrij stellig over.

"Het gebeurt nog steeds", stelt Waché tegenover The Race. "Ik denk dat Ferrari en McLaren nog steeds in de weer zijn met een mini-DRS. Het wordt een gespreksonderwerp bij de seizoenstart, want het is vrij zichtbaar."

Een teambaas, die liever anoniem wil blijven, bevestigt het beeld tegenover hetzelfde medium. "Als we de video's bestuderen, zien we dat sommige achtervleugels behoorlijk flexibel zijn. Dat is iets wat we heel goed in de gaten houden."

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    raindust

    maar ja. als ze straks door alle testen heen komen. zijn ze dan illegaal of niet?? Als we daar consensus over kunnen hebben dan hoef ik niet hier maandenlang te lezen dat iets illegaal is of niet.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_mv.png

      ade-bakker1523034333

      Ze zijn illegaal, als het niet overeenkomt met de regels die er voor gelden. Lijkt me niet zo ingewikkeld, .....na onderzoek.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_ls.png

      RonaldvS

      Niet helemaal… als ze door doorflexen maar wel door de test komen kan de fia concluderen dat ze niet in lijn zijn met de geest vh regelement. Dan volgt of een wijziging van de test ( is eerder gedaan voor een flexwing van RB) of een technical directieve waarin het een en ander wordt verboden. Dan waren de vleugels niet echt illegaal maar moet je er dus wel mee kappen…

      Dit bericht is aangepast op:

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Wilard Buijs

    HALLLOOOOO, het is een testweek RedBull. Zolang het geen formele wedstrijd is, is er niets illegaals.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Richard van W

      Halllooooo.....en WAAR precies zegt Wache dat het illegaal is????

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Wilard Buijs

        Voor de blinden de titel gekopieerd -- > Red Bull beticht grote rivalen van illegale truc

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        druzhina25

        Net als dat gejank van jou op Red Bull, misschien kun je solliciteren? Wie weet hebben ze nog wat aan iemand waarvoor ze subsidie kunnen krijgen.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Edwin_B.

      Belangrijk wat je schrijft @Wilard Buijs. Tijdens testen mag alles getest worden, ook onderdelen die illegaal zijn. Of met een te lichte auto, mag allemaal. Dat laatste werd nog wel eens gedaan voor zogenoemde "glory runs". Snelle tijden neerzetten om een sponsor binnen te halen.

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_lh.png

    WickedGirl

    Dat is typisch Redbull....als het bij hun zelf tegen zit dan gaan wijzen naar andere teams... Zorg als Redbull eerst maar eens voor een betrouwbare RB21 in Melbourne...waar niet het water en de olie uitdruipt....

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_fa.png

      Alonsofan79

      Ach, kom op. Klagen over de concurrentie doet elk team. Als Red Bull dit trucje zou toepassen dan had je Mercedes en McLaren er ook over gehoord. Uit alle berichten die jullie (ook Frank Greve en Rys) vandaag geplaatst hebben maak ik op dat jullie geen Red Bull fan zijn, wat helemaal prima is. Maar het lijkt me toch niet echt nodig om onder elk bericht over Red Bull je gal te spuwen?

      Dit bericht is aangepast op:

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_cs.png

        Frontrowlockout

        Dat doet 'ie al jaaaaren.. we hebben al 20+ nicknames voorbij zien komen, telkens hetzelfde geblaat.

  4. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Inflatable

    Tja, de FIA wil er niet aan om er eerder tegen op te treden.. Waarom weet ik ook niet.. Waarom wachten tot de 9e race voordat je erop gaat testen?!? Typsich rare politieke F1 spelletjes weer..

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Richard van Dijk

      Het gaat hier over de achtervleugel die vóór de 1e race door de FIA getest gaat worden. Dat van die voorvleugel vind ik ook een raar verhaal, de eisen de grenzen daarvan hadden al veel eerder bekend moeten zijn, hadden ze die ook vóór de 1e race kunnen controleren.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      diablophotos

      Volgens mij is dat vanwege de kosten/tijd voor het ontwikkelen van een nieuwe "legale" vleugel. De teams hebben hun budgetplanning waarschijnlijk al rond.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Yvonne Fischer

      Snap het toch. Door het gebruik t/m de 9e race toe te staan hebben de Britse coureurs tijd en de mogelijkheid om makkelijker zoveel mogelijk punten binnen te halen. Maar de FIA is helemaal pro Britse coureurs. Ze verbergen hun duidelijk voorkeur niet eens meer. Tijd dat dat hele zooitje eruit gedonderd wordt. FIA is hoognodig aan vervanging toe.

  5. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Gunner

    Klagen of niet, nog twee weken en dan de eerste race! Jaahaaaaa ZIN in hoor🏎️🏎️🏎️🏎️

  6. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_cs.png

    Regenracer

    Waarom doet RB het dan ook niet, als iederèèn het heeft dan staan ze weer gelijk, of zie ik als leek dat weer eens verkeerd 😉

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      Ep

      Omdat het verboden is. Waarom dan geld in zoiets steken met de grote kans dat iemand er iets van zegt? Of dat het meteen illegaal is?

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_yt.png

      VroomVroom

      Omdat als RB het zou doen het de volgende race al verboden zou zijn. Daar is de FIA heel goed in.

  7. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_mv.png

    Chiu

    Op de FIA hoef je niet te rekenen als het over illegaliteit gaat van welk onderdeel dan ook 😪

  8. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Tim_Douwersma

    Tja, het zou hilarisch zijn als red bull gelijknjeeft en de FIA ervoor kiest om pas in Australië te testen. Dan krijg je ineens dat een aantal auto’s niet mogen starten of na de race gediskwalificeerd worden

  9. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    caro1542469465

    Ik zag toevallig toen ik een gedeelte van de testdag aan ‘t kijken was: lieten ze op een van de on board camera’s duidelijk zien bij de McLaren alweer een mini DRS aan de beide uiteinden van de achtervleugel.

    Dit bericht is aangepast op:

x
GP België Hamilton staat vierkant achter woorden Verstappen: "Ik bleef maar roepen!"