Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull blijft achter met nieuwe onderdelen, wel enorme update voor De Vries

Nadat de GP van Imola niet door kon gaan, zien we deze week in Monaco veel nieuwe updates. Een overzicht. Red Bull introduceert in tegenstelling tot veel andere teams alleen maar updates met het oog op de karakteristieken van het circuit.

Dat Mercedes met een grote update kwam, was het gesprek van de dag in Monaco, maar vooraf wist iedereen dat natuurlijk al. Zoals altijd stuurden Mercedes en de andere negen teams een lijst met updates op naar de FIA, die vervolgens door de autosportbond wordt gepubliceerd in aanloop naar de eerste vrije trainingen. Aangezien Monaco door het afgelasten van de GP van Imola de eerste Europese race is, zien we enorm veel updates, die eigenlijk vorige week al op de planning stonden. Verder zien we ook vele speciale achtervleugels, die voor meer downforce moeten zorgen in de straten van Monaco. Dat is hier namelijk van groot belang. Mercedes omschrijft zes updates, maar is daarmee niet het team de meeste updates. De updates voor Lewis Hamilton en George Russell zijn natuurlijk al uitvoerig beschreven, van het bodywork tot de ophanging en de sidepods.

Red Bull, Ferrari en Aston Martin

De drie concurrenten van Mercedes komen ook met updates. Bij Red Bull zijn het er slechts twee, beiden gericht op het stratencircuit. Echte performance updates zijn er, in vergelijking met de concurrentie dus niet. Max Verstappen en Sergio Perez rijden dit weekend met een andere achtervleugel, die door het team is geïntroduceerd specifiek met het oog op het circuit in Monaco. Verder is de voorwielophanging ook net wat anders, met het oog op de hairpin in Monaco. De voorwielophanging moest aangepast worden, omdat deze anders niet bestand was tegen de mate van insturen die nodig is in de sloomste bocht van het jaar. Houdt Red Bull haar updates achter de hand voor de GP van Spanje, een normaal circuit, of is het de straf voor het overtreden van het budgetplafond die ervoor zorgt dat het team achterblijft met nieuwe onderdelen? Hoe dan ook: Ferrari heeft wel een update meegenomen die niet specifiek gericht is op het circuit aan de Côte d'Azur. Aan de achterkant van de wagen moeten enkele updates aan de brake inlets en de ophanging zorgen voor een betere flow van de lucht en meer downforce. Verder nemen de Italianen een achtervleugel mee naar Monaco die specifiek is ontworpen voor dit circuit. De focus ligt daarbij, logischerwijs, op meer downforce. Aston Martin neemt een aardig lijstje aan updates mee. De voorwielophanging en de achterwielophanging zijn aangepakt, terwijl men met de karakteristieken van het stratencircuit in Monaco in het achterhoofd wijzigingen heeft aangebracht aan de achtervleugel.

Het midden- en achterveld

Vooral het team van Nyck de Vries pakt groots uit. AlphaTauri komt met de eerste updates van het jaar, een flink pakket. Geen enkel ander team heeft meer updates meegenomen. Maar liefst negen stuks. Een volledig nieuwe vloer, een gewijzigde diffuser, nieuwe sidepod inlets en een gewijzigde motorkap. Ook aan de voorwielophanging is het een en ander gewijzigd, terwijl het team net als iedereen een speciale achtervleugel mee heeft genomen onder het mom van zo veel mogelijk downforce genereren. Alpine introduceert in Monaco een gewijzigde voorwielophanging en sidepod inlet, gecombineerd met een nieuw randje aan de vloer. En ja, ook de Fransen hebben een speciale achtervleugel bij. McLaren voert behalve de gebruikelijke achtervleugelupdate wat minimale wijzigingen door. Een andere winglet endplate aan de achterkant van de wagen en een minimale wijziging aan de floor fences, vanwege een regelverduidelijking van de FIA. Ook Alfa Romeo komt met een waslijst aan updates, die enkele tienden van een seconde op moeten leveren . Een nieuwe motorkap, een nieuwe vloer, een nieuwe achterwielophanging, nieuwe brake ducts aan de achterkant van de wagen en natuurlijk een speciale high downforce achtervleugel. Haas houdt zich rustig en introduceert alleen een nieuwe voorvleugel en wat minimale wijzigingen aan de voorwielophanging, met dezelfde reden als Red Bull . Tot slot enkele updates van Williams . Ook zij introduceren alleen updates met het oog op het circuit. Enkele wijzigingen aan de voorwielophanging vanwege de scherpe bochten in Monaco, tezamen met een speciale achtervleugel.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris