"Het was weer een dramatische race. Niets liep, de auto ging voor geen meter en ik vond de strategie ook helemaal niks. Pitstop was ook helemaal klote en we moesten met minder vermogen rijden door een probleem. Eigenlijk ging helemaal niets goed."
Was getekend: Max Verstappen na de Grand Prix van Italië. Red Bull kende al een dramatische kwalificatie op het vernieuwde Monza, maar de race was nog wel een tikje erger. Verstappen en Sergio Perez konden geen potten breken en kwamen ongeveer 38(!) en 54(!) seconden achter winnaar Charles Leclerc over de streep. En alsof de matige snelheid nog niet genoeg was, liepen ook de strategie en pitstops in de soep. Verstappen stond maar liefst 6 seconden stil bij zijn eerste pitstop en verloor zo veel tijd, terwijl de eenstopper van Ferrari de winnende strategie bleek te zijn. De beide Red Bull-coureurs kwamen twee keer naar binnen voor nieuw Pirelli-rubber.
Het tekent de zorgelijke situatie bij Red Bull. Vanaf de Grand Prix van Miami was de dominantie ineens verdwenen, maar kreeg Verstappen het met zijn talent nog voor elkaar om zeges te boeken. Nu is dat een illusie geworden. De balans van de RB20 is niet op orde, wat zelfs op het loeisnelle Monza voor enorm veel tijdverlies en bandenslijtage zorgde. Christian Horner zei na afloop dat de balansproblemen zelfs werden gemaskeerd door het feit dat Red Bull met iets meer downforce reed...
Doorslaggevend
Sowieso gingen bij Horner alle alarmbellen af na de race. De Brit snapt niets van de terugval van Red Bull. "Het is duidelijk een punt van zorg en het hele team werkt er hard aan. Het lijkt erop dat het een aero-probleem is en dus moet er een aero-oplossing komen. De jongens in de fabriek werken er keihard aan om er bovenop te komen. Ik denk dat dit weekend wel heeft laten zien waar sommige van onze zwakke punten liggen."
Het is alleen de vraag in hoeverre Red Bull snel een oplossing kan vinden. Na de race werd duidelijk dat Verstappen en zijn engineers lang hebben vergaderd na de kwalificatie om tot een oplossing te komen. Het opvallende gegeven was dat Verstappen zelf de zwaktes van de auto moest doorgronden en zo de engineers hielp. Of zoals Helmut Marko tegenover De Telegraaf zei: "Max heeft zaterdag herkend waar de zwakte van de auto zit. Samen met de engineers is er een beslissing genomen hoe we de auto kunnen verbeteren en weer competitief kunnen maken."
En hoe gek het misschien ook klinkt: Verstappen moet niet degene zijn die de problemen van de auto doorgrond. Natuurlijk is het cruciaal om een coureur met veel kennis van data en techniek te hebben, maar ook in de dominante periode gaf Verstappen al aan dat er iets niet klopte. Daar moeten de engineers bovenop zitten, niet Verstappen. Hij moet het maximale resultaat eruit halen, iets wat hij dit seizoen constant doet. De wereldkampioen zei zelf ook al dat hij geen diploma heeft voor data of engineering.
Wanneer de balansproblemen zijn begonnen? Rond de Grand Prix van Verenigde Staten in 2023, zo onthulde Horner. Dat is een eeuwigheid in de Formule 1, laat staan als de updates er voorlopig alleen voor hebben gezorgd dat de problemen erger zijn geworden. Een oplossing moet snel volgen, zeker nu McLaren Red Bull tot op acht punten is genaderd in het constructeurskampioenschap en de marge van Verstappen op Norris ook niet langer veilig is met 62 punten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Wachten
De oplossing laat alleen nog even op zich wachten. Red Bull verwacht competitiever voor de dag te komen in Austin, de Grand Prix die op het programma staat na het Aziatische tweeluik in Azerbeidzjan en Singapore. En natuurlijk wordt er keihard gewerkt om ook in Azië betere resultaten te behalen, maar stratencircuits zijn afgelopen tijd niet het sterke punt van Red Bull geweest. Wees dus niet verbaasd als Verstappen en Perez nog twee hele moeilijke races tegemoet gaan.
En hoe pijnlijk het ook klinkt, het is geen zekerheidje dat de updates nu wel gaan werken. Red Bull lijkt zelfs een stap achteruit te hebben gezet met de geïntroduceerde updates, die de balans verder hebben verstoord. Daarom is het ook niet zo gek dat Red Bull nu even de tijd neemt om met een schot in de roos te komen, al lijkt de tijd wel op te raken. In Italië waren ze het vierde team qua snelheid.
Op een positieve noot: grote rivaal McLaren laat ook steken vallen, waardoor er nog niets verloren is voor Red Bull. Lando Norris en Oscar Piastri hadden in Italië een unieke kans om veel punten te scoren vanaf de eerste rij, maar gooiden de zege weg. En omdat Norris (zonder teamorders) achter Piastri eindigde, liep hij maar acht punten in op Verstappen in het rijderskampioenschap. Het verschil is met 62 punten nog steeds comfortabel.
Toch is de conclusie dat Red Bull in een crisis beland. Het gaat rap slechter met het team uit Milton Keynes, dat de tijd tot de Grand Prix van Azerbeidzjan moet gebruiken om de koppen bij elkaar te steken. De eerste races na de zomerstop waren dramatisch en een oplossing moet snel volgen. Stilstand is achteruitgang in de Formule 1, óók in de WK-stand.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!