In navolging van Ferrari en in navolging van Renault , kan Mercedes zich ook niet helemaal vinden in de plannen van Red Bull. Het draait voor het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas echter niet alleen om de bevriezing van de motorontwikkeling, zoals bij Ferrari en Renault het geval is. Toch is het een nieuwe dreun voor Red Bull in de zoektocht naar een oplossing voor het Honda-probleem. Kort samengevat is het probleem als volgt: Honda stopt er na 2021 mee in de Formule 1. Red Bull wil niet verder met een andere motorleverancier, dus hoopt het team het intellectuele eigendom van de Japanners over te kunnen kopen, zodat het tot aan de invoering van de nieuwe motorformule gebruik kan maken van de Honda-motor. Maar, omdat het peperduur is om een motor verder te ontwikkelen wil Red Bull dat de ontwikkeling vanaf 2022 wordt bevroren. Op die manier hoeft het team van Verstappen en Albon de krachtbron van Japanse makelij alleen te onderhouden en hoeft het niet verder te gaan als klantenteam van bijvoorbeeld Renault. Ferrari zag dat echter totaal niet zitten, omdat de Italiaanse motor ver achter ligt op die van de concurrentie. Om het team uit Maranello aan boord te krijgen kwam Red Bull met een alternatief plan, zo onthulde RacingNews365 eerder deze week . Dat plan draait om een zogeheten Balance of Performance (het gelijktrekken van het motorvermogen), die in het plan van Red Bull samen met de ontwikkelingsstop zal worden ingevoerd. In dat geval zouden de motorleveranciers hun motoren kunnen doorontwikkelen tot een bepaald niveau. Een mogelijk mechanisme dat vervolgens ingezet zou kunnen worden om de prestaties van de verschillende motoren gelijk te trekken, is het beïnvloeden van de fuel flow (de brandstoftoevoer) naar de motor toe. En die Balance of Performance is een doorn in het oog van Mercedes-teambaas Toto Wolff. Zijn team heeft de sterkste motor en een bevriezing van de ontwikkeling is voor hem daarom zeker bespreekbaar. De Balance of Performance totaal niet, zo vertelt hij tegenover Motorsport Total . "Dat zou het begin van het einde van de Formule 1 zijn", zo klinkt de Oostenrijker kritisch. "Balance of Performance is iets dat in andere raceseries niet werkt. In een sport waarin het draait om presteren, zou zo'n plan het DNA van de sport ondermijnen. Als dat gebeurt, dan moet het thema aan de kant worden geschoven", aldus Wolff. De stoelpoten van Albon wankelen en Verstappen heeft zijn voorkeur al uitgesproken voor Nico Hulkenberg. Hoe lang laat Red Bull Albon nog spartelen? Dat en meer wordt er door autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen besproken in de nieuwste RN365-podcast, die hieronder te beluisteren is.
Meest gelezen