Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull doet dringende oproep aan de FIA en daagt Mercedes uit: "Protesteer maar"

Komen er regelveranderingen in 2023 om porpoising tegen te gaan? De FIA is dat van plan, maar bij Red Bull roepen ze op om daar vanaf te zien. Alleen Mercedes zou namelijk profiteren. Zolang de regels nog niet zijn ingevoerd, moeten de teams die het ergens niet mee eens zijn maar in protest gaan.

Om porpoising te bestrijden heeft de FIA meerdere stappen gezet. Er komt vanaf de Belgische Grand Prix een Technical Directive, waardoor sommige teams mogelijk wat wijzigingen moeten doorvoeren aan hun vloer omdat ze met hun plank mogelijk in een grijs gebied opereren. Tegelijkertijd wordt er vanaf dan ook een formule gebruikt om te meten hoe erg een auto stuitert. Als dat te veel is, dan kan de FIA deze wagen uit competitie nemen of dwingen de rijhoogte te verhogen. In 2023 wil de FIA een volgende stap nemen en verdere maatregelen treffen. Het zou gaan om regelveranderingen aan onder meer de vloer, waardoor de auto's minder vatbaar zijn voor porpoising. Vooral dat laatste is een doorn in het oog van sommige teams, omdat het zou betekenen dat er nu nog drastische veranderingen moeten worden doorgevoerd aan de auto's voor 2023, die op de achtergrond al worden ontworpen. In gesprek met Sky Sports laat Red Bull-teambaas Christian Horner zich duidelijk uit over de mogelijke wijzigingen. "De Technical Directive is niet per se het probleem, maar waar we naar kijken als oplossing voor volgend jaar wel. Er wordt veel gelobbyd om de regels significant te veranderen voor volgend seizoen, zodat één bepaald team haar auto lager kan zetten en profijt uit dat concept kan halen", zo wijst hij, zij het indirect, naar Mercedes. "Het is bovendien een heel laat punt in het jaar om dit nog te doen, dus de FIA-president doet momenteel het juiste. Hij verzamelt alle informatie en hopelijk kan er zo een verstandige oplossing worden gevonden, want het is te laat in het seizoen om nog fundamentele wijzigingen voor 2023 door te voeren. Wat er nu is voorgesteld, is dat wel."

Horner: "Eén team heeft problemen"

Horner wil dat ervoor gewaakt wordt dat de regels worden veranderd en dat een team daar van profiteert. Bovendien is het volgens hem nu veel te laat om nog grote wijzigingen door te voeren aan het reglementenboek voor 2023, benadrukt hij nogmaals. "Wij bij Red Bull hebben al het hele jaar geen problemen gehad. Eén team heeft een groot probleem gehad. In de sport hebben we de meest getalenteerde engineers ter wereld rondlopen. Ik kan je garanderen dat als we hier volgend jaar terugkomen er geen teams meer zullen zijn met problemen", aldus de Red Bull-teambaas. "De laatste paar races zag het er bovendien allemaal goed uit en hier in Frankrijk idem dito", zo doelt hij op al dan niet stuiterende bolides. "We willen niet overreageren en zorgen voor fundamentele gevolgen voor de auto's van volgend jaar", benadrukt hij nogmaals. De TD die vanaf de Belgische GP in moet gaan, daar kan Horner naar eigen zeggen prima mee leven. Toto Wolff had liever gezien dat het sneller werd geïntroduceerd, omdat hij vermoedt dat Red Bull en Ferrari een trucje uithalen met de vloer. Horners boodschap is duidelijk: protesteer maar." "Je hebt de TD en je hebt regels waarmee ze de filosofie en de hoogte van de vloer willen veranderen voor volgend jaar. Met de veranderingen met de TD hebben we geen problemen en als iemand anders een probleem heeft met welke auto dan ook, dan moeten ze maar in protest gaan.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'