Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Red Bull-doolhof zorgt voor Verstappen-crisis

Red Bull zit met de handen in het haar na een dramatische kwalificatie in Italië. De doorlopende zoektocht naar verbetering leidt momenteel juist tot een crisis voor Max Verstappen. En een oplossing is niet zomaar gevonden.

Verstappen Qualifying Italy
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

"De situatie begint ernstig te worden." Was getekend: Helmut Marko na een ontluisterende kwalificatie in Italië. Want waar er vrijdagavond optimisme overheerste bij Red Bull, is daar nu bar weinig van over. Max Verstappen en Sergio Perez eindigden op de zevende en achtste plaats tijdens de kwalificatie en moeten een wonder verrichten om een goed resultaat mee naar huis te nemen. De achterstand op polesitter Lando Norris? Een kleine zeven tienden, een eeuwigheid in de Formule 1.

Het is natuurlijk niet nieuw dat de balans van de RB20 niet op orde is, maar de gebeurtenissen van Q3 leidden tot heel veel vraagtekens. Verstappen gleed ineens alle kanten op en kreeg totaal geen gang in zijn auto, terwijl hij er in Q2 nog redelijk bij stond. De Nederlander reed in zijn tweede run de tweede tijd achter Lewis Hamilton op gebruikte banden en leek er in ieder geval een redelijke startpositie uit te kunnen slepen.

Het kwam er niet van. Sterker nog: het is nu pijnlijk duidelijk dat Verstappen en Red Bull in een crisis verkeren. Niemand, van teambaas Christian Horner tot Verstappen zelf, had enig idee hoe het kan dat de balans van de auto zo veranderde van Q2 naar Q3 en dat is de vervelendste conclusie die je als team kan trekken. Red Bull is in een soort doolhof beland en lijkt de uitgang niet te kunnen vinden.

Balansproblemen

De uitgang zou in dit geval een oplossing voor de balansproblemen zijn. Verstappen en Perez klagen al langer over het feit dat de voor- en achterkant niet in verbinding staan. Dat houdt in dat de auto onvoorspelbaar reageert en er constant andere problemen ontstaan. Zo is inmiddels bekend dat de RB20 vaak onderstuur heeft bij het ingaan van de bocht, waarna er een overstuurmoment volgt in het midden van de bocht. En dat zorgt zelfs op een loeisnel circuit als Monza voor veel tijdverlies.

Natuurlijk zoekt Red Bull hardnekkig naar oplossingen, maar de experimenten in Zandvoort en Monza hebben voorlopig niet tot resultaten geleid. En welke aanpassingen Red Bull ook doet, het verandert niets aan de feedback van de coureurs. Alleen nieuwe, werkende onderdelen lijken een uitweg te kunnen vormen, mits ze dit keer wel een schot in de roos zijn. Dat is tot nu toe namelijk nog niet zo geweest. Ook de veelbesproken 'downgrade' is niet sneller gebleken, want met de oude vloer uit de 'goede' periode kon Verstappen het tempo niet volgen in Zandvoort.

Het probleem van Red Bull? Het is niet zo makkelijk om snel met oplossingen te komen, mede door de budget cap, en de engineers lijken de oplossing niet te weten. Na een ontluisterende Grand Prix van Nederland hoopte Red Bull het tij te keren in Italië, maar het blijkt maar weer dat je niet zomaar de magische knop gevonden hebt. 

Al met al lijkt het woord 'crisis' wel passend te zijn. Een oplossing is niet dichtbij en de titelkansen van Verstappen beginnen serieus in gevaar te komen. Wanneer Norris wint en Verstappen als zevende over de streep zou komen, is het verschil sowieso geslonken naar 52 punten. In acht races kan alles nog omslaan, dus Verstappen en Red Bull moeten zich zeker zorgen maken. Het ziet er écht heel slecht uit voor het team uit Milton Keynes.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Villeneuve: "Haal Verstappen uit de F1 en niemand maalt erom"