Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull door slimme truc met Honda stap verder dan andere motorleveranciers

Het is al even bekend dat de Honda-krachtbron de komende jaren wordt onderhouden in Japan, ondanks het vertrek van de motorleverancier uit de Formule 1. Dankzij een slimme constructie met de intellectuele eigendommen kan Red Bull hier in de toekomst mogelijk van profiteren op motorisch gebied.

Na de jaarwisseling onthulde RacingNews365 dat Honda tóch tot en met 2025 betrokken blijft bij de Formule 1 door het onderhouden van de krachtbronnen voor Red Bull en AlphaTauri. De motorleverancier is officieel vertrokken uit de Formule 1, maar zal de komende jaren alsnog vanuit Japan de motoren blijven leveren. Echter zal door het officiële vertrek uit de F1 de Honda-naam waarschijnlijk niet meer prijken op de krachtbron zelf. De constructie wekt wat vragen op. De motor is namelijk van Red Bull, maar alle werkzaamheden vinden plaats in Japan bij Honda. Wat er met de intellectuele eigendommen van het materiaal gebeurt, was tot voor kort onduidelijk. In gesprek met Autorevue zei Red Bull-adviseur Helmut Marko dat deze bij Honda blijven. "Onder de nieuwe reglementen van 2026 zullen wij dan een nieuwkomer zijn", aldus Marko. Hier kan de Oostenrijkse renstal mogelijk van profiteren door een slimme, doordachte constructie.

Hoe Red Bull in 2026 een stapje voor heeft op de concurrenten

RacingNews365 heeft vernomen dat Red Bull in 2026 op motorisch gebied een nieuwkomer wil zijn, omdat een nieuwkomer flinke voordelen krijgt ten opzichte van de gevestigde orde. Naar verluidt is er afgesproken dat een nieuwe motorleverancier meerdere privileges krijgt bij het ontwikkelen van hun F1-krachtbron, zoals meer uren op de testbank. Mercedes, Renault en Ferrari krijgen deze voordelen niet. Doordat Red Bull de intellectuele eigendommen achterlaat bij Honda, kunnen ze in 2026 met een gloednieuwe motor profiteren van de tegemoetkoming als nieuwe motorfabrikant. Ook als er een samenwerking wordt aangegaan met bijvoorbeeld Porsche of Audi, dan gelden deze privileges. Vanaf 2026 wordt er in de F1 een nieuwe krachtbron geïntroduceerd, waardoor extra testtijd enorm waardevol is. Honda en Red Bull zijn naar verluidt bijna tot een overeenkomst gekomen, al moeten de laatste puntjes nog op de i worden gezet. Als dit is voltooid, dan kan Red Bull zich de komende jaren volledig richten op het motorproject van 2026 mét de voordelen als nieuwe motorleverancier, terwijl Honda vanuit Japan de huidige krachtbron onderhoudt en levert.

Waarom krijgen de nieuwe partijen privileges?

Honda maakte in 2015 een comeback in de Formule 1 als motorleverancier. Destijds kreeg een nieuwe partij geen privileges, wat resulteerde in een grote achterstand qua performance op de directe concurrenten. Eenzelfde situatie is niet wenselijk en maakt het voor potentiële toetreders tot de F1 ook minder aantrekkelijk om daadwerkelijk deze stap te maken. De tegemoetkoming moet een achterstand op de gevestigde orde dus tegengaan, al is het in het geval van Red Bull mogelijk juist een voordeel ten opzichte van motorleveranciers Mercedes, Renault en Ferrari.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal