In 2021, het seizoen waarin Max Verstappen zijn eerste titel won, overschreed Red Bull het budgetplafond. Dat werd pas laat in 2022, in september, bekend. Het team erkende schuld en kreeg van de FIA een fikse straf. 7 miljoen dollar boete en 10% minder tijd in de windtunnel voor een periode van twaalf maanden. Er was destijds heel veel te doen en de concurrenten gooiden massaal modder naar het team van Christian Horner. Momenteel is de autosportbond druk bezig met het controleren van de financiële cijfers van de teams van het jaar 2022. Ergens de komende maanden zullen de resultaten dan naar buiten komen. Vorige week kwamen er plots geruchten op gang dat er weer twee teams zouden zijn die onder een vergrootglas liggen omdat deze het budgetplafond zouden hebben overschreden, maar de FIA kwam op zondag met een statement waarin het dat ontkende. Het proces is namelijk nog in volle gang, zo liet een woordvoerder weten.
Red Bull staat er prima voor
Als Red Bull-teambaas Christian Horner door Sky Sports wordt geconfronteerd met de berichten, haalt hij de schouders op. Voor zijn team kostte het in 2022 weinig moeite om onder het budgetplafond te blijven, zo bevestigt hij. "Verstappen heeft vorig jaar het hele jaar maar een voorvleugel beschadigd, terwijl Checo alleen in Montreal een crash had." "Verder hebben we niet veel ontwikkelingen doorgevoerd aan de auto. Daarom zaten we meerdere miljoenen onder het budgetplafond in 2022. Crashschade en de ontwikkeling van de auto zijn normaal enorme kostenposten", aldus de teambaas. Door de straf die Red Bull heeft gekregen, blijft de ontwikkeling ook wat achter, vertelt hij. "De grootste handicap die we dit jaar hebben, is het gebrek aan windtunneltijd. In een week kunnen we een significant minder aantal runs maken dan onze concurrenten, dus we moeten erg gedisciplineerd te werk gaan bij de ontwikkeling van de wagen."
Meest gelezen