Max Verstappen en Charles Leclerc delen in deze volgorde vanmiddag de eerste startrij voor de Formule 1 Grand Prix van Emilia-Romagna. Omdat er tot op heden veel in de regen is gereden, hebben alle coureurs genoeg sets van elke compound over, dus in dat opzicht kunnen de coureurs alle kanten op. In de sprintrace zagen we coureurs met zowel de zachte als de medium banden onderweg gaan, wat een indicatie geeft van de directe performanceverschillen tussen die banden. Dat verschil wordt geschat op zo'n vier tienden van een seconde, met een verschil tussen medium en hard (die band werd in VT2 veel gebruikt) van ongeveer een seconde. Pirelli heeft voorberekend dat een éénstopper het snelste is, waarbij je met de medium-band de meeste kanten op kunt voor de start van de race. Het laat een breed window voor de enige pitstop open en Pirelli adviseert dan te switchen naar de harde banden. Soft-naar-hard kan ook, maar biedt volgens de Italianen net wat minder flexibiliteit.
Pirelli gaat uit van éénstopstrategie
Met slechts één pitstop in het verschiet, is er voor maar één kans op een geslaagde undercut voor diegene die richting de eerste stops tweede ligt. Ferrari en Red Bull lijken qua pace nauwelijks voor elkaar onder te doen en dus kan de undercut bij uitstek een sterke tool zijn als de gaten klein blijven. Niet voor niets sprak Ferrari's race director Laurent Mekies op voorhand over een 'strategisch schaakspel'. Carlos Sainz en Sergio Perez kunnen voor hun respectievelijke teams van waarde zijn in dit schaakspel. Perez kan met een goede start een luis in de pels van Leclerc zijn als hij hem weet te verschalken, maar Perez moet op zijn beurt Sainz in de gaten houden die direct achter hem start. Overigens gaat het bandenreglement volledig de prullenbak in als het vanmiddag zou regenen tijdens de race. De verplichting om twee soorten droogweerbanden te gebruiken, komt dan te vervallen.
Meest gelezen