Het circuit van Monza vereist van alle teams een specifieke aanpak gericht op het maximaliseren van aerodynamische efficiëntie. Voor deze unieke karakteristieken passen teams hun configuraties aan om dit cruciale aspect te benadrukken. Wat opvalt, is dat de meeste teams zich beperken tot aanpassingen die logischerwijs voortvloeien uit de eigenschappen van het circuit.
Toch zijn er opmerkelijke uitzonderingen zichtbaar in het FIA-document. Zowel Ferrari's nieuwe voorvleugel voor de SF-25 als vooral Red Bulls gewijzigde vloer voor de RB21 springen er duidelijk uit. Hoewel ook McLaren een uitgebreid pakket meenam, zijn de aanpassingen van Ferrari en Red Bull aanzienlijk ingrijpender.
De technici van Ferrari hebben een duidelijke gok gewaagd. Door de flapjes van de voorvleugel te verkleinen, gecompenseerd door een verminderde invalshoek van de flap op de achtervleugel en de adoptie van een beam wing met slechts één element, zetten ze volledig in op de reeds hoge efficiëntie van de SF-25 op de lange rechte stukken van het Monza-circuit.
Tijdens de eerste vrije training voerde het team een directe vergelijking uit tussen dezelfde configuratie als vorig jaar en de nieuwe versie, zoals hierboven beschreven. In de tweede vrije training viel de keuze op de laatste versie. In feite is dat een extreme versie van het aerodynamische concept met weinig downforce.
Rijhoogte
Het team onderzocht systematisch hoe laag ze de rijhoogte konden instellen. Het resultaat toonde aan dat met verminderde, maar minder extreme downforce, de beheersing van het schrapen over het asfalt beter te hanteren viel. De vleugel met minder load blijkt zowel voor de kwalificatie als de race het meest geschikt, omdat deze geen excessieve slijtage van de plank veroorzaakt.
Deze bevindingen leidden ertoe dat Ferrari precies deze laatste vleugelversie selecteerde als optimale configuratie voor het weekend.
Red Bull
De gewijzigde vloer van Red Bull gaat verder dan alleen Monza-specifieke optimalisaties. De nieuwe configuratie van de zijkant van de vloer verbetert niet alleen het effect van bottoming en de beheersing van de luchtstromen aan de onderkant, maar zorgt ook voor een beter gebruik van de door de vloer gegenereerde downforce.
Deze laatste eigenschap moet niet uitsluitend worden gezien als een aanpassing aan de karakteristieken van dit circuit. Het gaat om een zoektocht naar een betere balans van de RB21. Het team uit Milton Keynes, ondanks dat het al het grootste deel van zijn technische middelen heeft gericht op het 2026-project, beschouwt een nauwkeurige balans van de huidige auto nog steeds als fundamenteel voor een preciezere bepaling van de dynamiek van de 2026-auto.
Unibet pakt uit! Bij een podiumplaats van Verstappen op Monza of een zege van Norris of Piastri, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!