Beter goed gejat, dan slecht verzonnen. Het zou zomaar op een tegeltje op het toilet van menig Formule 1-teambaas kunnen hangen. Tijdens de testdagen kijken de verschillende teams behalve naar hun eigen wagen dan ook zeker naar hun concurrenten en hoe zij met de nieuwe regels zijn omgesprongen. Dit jaar veranderde er relatief weinig aan de Formule 1-wagens, maar toch zijn er twee aspecten van de wagens die relatief veel veranderden: de vloer en de diffuser. We zien dat de verschillende teams op verschillende manieren die nieuwe regels hebben geïnterpreteerd, waardoor het wellicht nog interessanter is om bij elkaar af te kijken. Want wat als een concurrent een geniale vinding heeft gedaan, die je zelf over het hoofd hebt gezien? Die kans is altijd aanwezig en daarom kijken de teams tijdens de testdagen altijd en overal ook naar elkaar. De fotografen hebben dan ook drie drukke testdagen voor de boeg. Als de drie beste Formule 1-teams, Mercedes, Red Bull en McLaren, in gesprek met onder meer RacingNews365 worden gevraagd of ze de concurrentie in de gaten houden, maken ze daar absoluut geen geheim van. "Het is natuurlijk nog vroeg, maar het is altijd interessant om te zien hoe de verschillende Formule 1-teams op verschillende wijzen de nieuwe regels hebben geïnterpreteerd", zo laat Red Bull-teambaas Christian Horner optekenen. "Het is de eerste keer na de winterperiode dat we die verschillende interpretaties mogen aanschouwen. Zoals normaal zullen er een hele reeks aan foto’s worden gemaakt. Maar goed, laten we het zien. Het mag niet onderschat worden, de regelveranderingen, want die waren op weg naar dit seizoen toch echt significant", aldus de Brit, die niet denkt dat iedereen nu al alles prijsgeeft. Artikel gaat verder onder de afbeelding .
Toto Wolff, teambaas van de grote Red Bull-concurrent, windt er ook geen doekjes om. De Mercedes-fotografen zijn al lang en breed op pad. "Deze dagen zullen we door middel van foto’s onderdelen van de wagens van de concurrenten vastleggen. Natuurlijk gaan we aan de hand van die foto’s geen onderdelen kopiëren", grapt hij al doelend op de nieuwe regels die dat verbieden, nadat Racing Point vorig jaar Mercedes overduidelijk had gekopieerd. "Het is denk ik nog te vroeg om te zeggen dat er specifieke onderdelen zijn van concurrenten die goed presteren", vervolgt hij. "Sommige onderdelen zien er op het eerste gezicht funky uit, maar dat zegt niet of die onderdelen iets veranderen aan de prestaties. Die analyse maken we na de testdagen, zodra de resultaten allemaal verwerkt zijn." Tot slot geeft ook McLaren-teambaas Andreas Seidl toe dat McLaren iedereen in de gaten houdt, maar voor nu ligt de focus voornamelijk bij de eigen wagen. "Het is nog vroeg. We gaan zeker analyseren hoe alle teams de regels interpreteren. Tegelijkertijd moeten we ook op onszelf focussen en ervoor zorgen dat we onze eigen wagen goed begrijpen. We hebben de eerste dag al veel testwerk uitgevoerd om te kijken of de data uit de windtunnel en op de baan met elkaar overeenkomen. Daar proberen we nu onze energie aan te besteden."
Meest gelezen