Na vele jaren van samenwerking tussen Red Bull en Renault heeft het team gekozen voor een overstap naar motoren van Japanse makelij. Met de Honda-krachtbron moeten flinke stappen gemaakt worden, maar adviseur Helmut Marko wil ook realistisch zijn, zeker als het aankomt op het gebied van betrouwbaarheid.
"We gaan er vanuit dat we ergens in de loop van 2019 op betrouwbaarheidsproblemen zullen stuiten. We gaan er in ieder geval niet vanuit dat we het seizoen kunnen voltooien met slechts drie motoren per coureur", aldus Marko in gesprek met Motorsport.com . Mocht het team daadwerkelijk voor Max Verstappen of Pierre Gasly naar een vierde motor moeten wisselen, dan volgt onherroepelijk een gridstraf. Marko wil die penalty's tactisch 'plannen': "Je moet de juiste circuits zien te kiezen voor die gridstraffen. Dat zijn idealiter de circuits waarop we binnen een paar ronden de aansluiting met de top moeten kunnen hervinden." Marko geeft Renault ook nu de wegen zijn gescheiden nog even een veeg uit de pan door de stellen dat die motor op geen enkele manier kon concurreren met die van de concurrentie: "Motorisch gezien opereerden we in de B-categorie. In de kwalificaties kwamen we simpelweg 70 pk tekort en over een heel weekend genomen gemiddeld 40 pk."
Meest gelezen