De grote achterstand is mede te wijten aan liefst zes uitvalbeurten voor Max Verstappen en Daniel Ricciardo tezamen. "We moeten ons op onszelf focussen en kijken hoe de concurrentie met de druk omgaat. Allen op onze eigen prestaties hebben we invloed en historisch gezien zijn we na de zomerstop altijd erg sterk tot het einde van het seizoen", klinkt het optimistisch uit de mond van Horner. "Als we de zomerstop halen zonder kleerscheuren, dan ben ik ervan overtuigd dat we een goede tweede seizoenshelft tegemoet gaan. Er komen circuits aan die meer in ons voordeel zijn en dan wordt het interessant omdat de druk toeneemt op de teams, coureurs, engineers etc. Die druk wordt gevoeld in het hele team en dan wordt ook de daadwerkelijke kracht van de teams zichtbaar."
Volgens Horner is Mercedes een voorbeeld van wat druk en een titelrace kan doen met een team. In Oostenrijk vielen Hamilton en Bottas uit met technische problemen. De eerste scheurtjes in het pantser van de Duitse renstal zijn zichtbaar. "Als je kijkt naar de historie van Mercedes, dan bouwt het voort op de input van Ross Brawn van enkele jaren geleden. Natuurlijk hebben ze daar wat aan toegevoegd, maar de laatste jaren hadden ze een grote voorsprong op de rest van het veld. De enige concurrentie en strijd was er tussen de Mercedes-coureurs zelf." "Ze zijn nooit in een positie geweest waarin het head tot head ging gedurende een heel seizoen. Naarmate het seizoen vordert zal de spanning toenemen. Dat is een nieuwe ervaring voor ze en ze hebben goede mensen in dienst, maar als wij goed presteren dan kunnen wij ze onder druk zetten. We hebben allemaal gezien wat er kan gebeuren als Mercedes onder druk staat." Vorig jaar kwam het seizoen van Red Bull en Max Verstappen na de zomerstop pas echter tot leven. Tijdens de Grand Prixs van Maleisië en Mexico zegevierde de Nederlander en ook in Amerika en Japan was Verstappen zeer snel onderweg.
Meest gelezen