De Formule 1-auto's veranderen rigoureus in 2022. Volgens Adrian Newey gaat het hierbij zelfs om de grootste wijziging sinds 1983. Dit heeft ook grote gevolgen voor de ontwerpfilosofie van de teams. Red Bull rijdt met veel rake - het concept waarbij de auto achter hoger op zijn wielen staat dan voor. De vloer van de auto loopt in een relatief steile hellingshoek omhoog. Dit geprezen concept zal in 2022 niet meer toepasbaar zijn, zo legt Newey uit in gesprek met Auto Motor und Sport. "Van nature zal de hellingshoek kleiner zijn. We hebben het over een soort venturi-auto en deze moeten zo dicht mogelijk bij de grond rijden om van het ground effect te profiteren. Je zal geen auto's meer zien die achter zo hoog zijn als de huidige bolides", legt Newey uit. De ontwerper legt uit waarom de 2022-auto's minder downforce zullen hebben dan de huidige generatie. "De regels zijn zo geschreven dat de turbulentie achter de auto's zo laag mogelijk is, om inhalen te bevorderen. Dit beperkt de mogelijkheden om de luchtstroom te gebruiken zoals je wilt."
Meest gelezen