Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Red Bull Racing

Red Bull geeft bijna kapitale blunder toe: "Hadden dat over het hoofd gezien"

Bijna kon Max Verstappen voorafgaand aan de Grand Prix van Spanje niet de pitstraat uit om richting de grid te gaan. Red Bull maakte namelijk een fout in aanloop naar de race.

Verstappen Spain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Contentpool

In aanloop naar de Grand Prix van Spanje veranderde de Formule 1-regel over de brandstoftemperaturen. Daar waar de nieuwe E10-brandstof in de tanks van de F1-bolides in Miami nog minstens 18 graden moest zijn zodra de auto's de baan op gingen, mocht deze in Spanje maximaal tien graden koeler zijn dan de buitentemperatuur, die vast wordt gesteld door de FIA.

Dit was op die desbetreffende zondag 35 graden Celsius, dus de brandstof moest warmer zijn dan 25 graden. Het duurde echter tot het laatst mogelijke moment voordat Verstappen de pitstraat uitreed. Met nog een handvol seconden op de klok voordat het stoplicht op rood zou springen reed hij namelijk naar buiten.

Marko geeft blunder toe

Het team zei dat het kwam omdat de DRS-problemen moesten worden opgelost, maar na de race vermoedde Ferrari-teambaas Mattia Binotto al dat er iets was met de brandstoftemperaturen in de Red Bull-bolide. Die vermoedens worden nu bevestigd door Helmut Marko, ook al ontkende Christian Horner dit eerder nog.

"We hadden over het hoofd gezien dat de temperaturen waren gewijzigd", erkent de Oostenrijkse Red Bull-adviseur in gesprek met het Duitse F1 Insider. "We merkten het echter op tijd op en lieten de motor draaien om de brandstof op te warmen", aldus Marko.

Ferrari niet blij

Dat Red Bull de motor liet lopen om zo de brandstof op te warmen, daar was de teambaas van grote concurrent Ferrari overigens niet blij mee. Hij vindt dat dat niet mogelijk hoort te zijn. Als het aan hem ligt, dan zijn de temperaturen van de brandstof ook in de garage de goede temperatuur en niet alleen als een Formule 1-bolide buiten de pitbox is.

"Ik kan alleen vertrouwen op de FIA, dus het is lastig voor mij om te begrijpen dat Red Bull misschien bezig was om de brandstof te verhitten. Dat zou het niet verklaren, want zoals ik al zei het hoort deze in mijn optiek op elk moment de goede temperatuur te hebben. Maar goed, ik kan alleen de FIA vertrouwen en die hebben het gecheckt en zijn er blijkbaar tevreden over. Ik ben wel benieuwd naar deze zaak", aldus de Ferrari-man na de race.

Ook interessant:

Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull

In de nieuwste Formule 1-podcast blikken Ruud Dimmers, Tom Coronel en host Joris Mosterdijk terug op de GP van Spanje. Max Verstappen won, maar het ging niet vanzelf. Verder kijken ze naar de problemen van Ferrari, de comeback van Hamilton, vooruit naar de GP van Monaco en nog veel meer. Beluister 'm hieronder!

Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Spanje 2022 RN365 Nieuwsdossier

25 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking F1 zet streep door de vierde race van 2023