Het Formule 1-seizoen 2025 is nog maar vijf races onderweg, maar toch wordt er ook al veel naar 2026 gekeken. Dan gaan de reglementen flink op de schop, met nieuwe auto's en motoren. Over de krachtbron bestaan echter veel twijfels, omdat eerder in de simulator al bleek dat er mogelijk zelfs teruggeschakeld moest worden op het rechte stuk.
Dat grote probleem werd gedeeltelijk opgelost, maar de twijfels bleven. Het leidde ertoe dat Red Bull ervoor pleit om de verhouding tussen het vermogen van de verbrandingsmotor en de batterij te veranderen tijdens de race. Dat zou 60/40 moeten worden in het voordeel van de verbrandingsmotor, terwijl het nu 50/50 zou gaan zijn. Het voorstel werd besproken in de meeste recente F1 Commission. Christian Horner reageert en geeft een zeer onheilspellend signaal af over de reglementen.
"Ik ga niet te veel details prijsgeven over de meeting zelf, maar er spelen wat dingen", vertelt Horner tegenover Sky Sports. "Er bestaan discussies over wat de motor van de Formule 1-toekomst moet zijn. Dat is iets voor over twee, drie of vier jaar. Ook worden er vragen gesteld over de komende reglementen en de FIA heeft er eindelijk goed naar gekeken. Ze zien dat er volgend jaar mogelijk veel gelift moet worden gedurende een Grand Prix. Daar worden de coureurs helemaal gek van."
De gevolgen zijn flink, stelt Horner. "De auto's zullen constant met een soort open DRS rijden, dus het inhaaleffect wordt ook minder. De technische reglementen zouden hetzelfde moeten blijven, maar we willen het elektrische vermogen verlagen om een echte push to pass te creëren. Het heeft waarde. Ik denk dat het in het grotere geheel van de Formule 1 zeker het overwegen waard is. Je verandert niets aan de specificatie en het maximale vermogen. Het gaat puur om wanneer je het inzet."
Belang
Horner vindt dat de Formule 1 de verhouding moet wijzigen in het belang van de sport. "Je hebt een flinke meerderheid nodig voor een wijziging, maar ik vind dat je soms moet kijken naar het belang van de sport. We denken allemaal dat we een goede power unit hebben voor volgend jaar. We willen simpelweg voorkomen dat we in sommige kwalificaties ook lift and coasting gaan zien. Het zou er ontzettend slecht uitzien als dat bij bepaalde races en op bepaalde circuits gebeurt."
"Ik denk dat het de moeite waard is om ernaar te kijken. Je weet zeker dat het een factor zal zijn, zonder dat DRS specifiek beschikbaar is. Is push to pass zo'n slecht idee als we met zeer weinig downforce op rechte stukken rijden én de accu proberen op te laden?"
Maar hoe heeft het zo ver kunnen komen? Horner legt het uit. "We hebben deze discussies twee jaar geleden gevoerd. De andere fabrikanten waren het ermee eens... Het is te veel om te kunnen compenseren. We bleven deze route echter bewandelen in de hoop dat er een oplossing zou zijn. Momenteel gaat het geweldig met de Formule 1. Het racen is fantastisch en het zit dicht bij elkaar. Als de coureurs halverwege het rechte stuk moeten liften, wordt het erg wreed. Ik vind dat je soms het competitieve belang opzij moet zetten en moet denken: 'Oké, wat is eigenlijk het beste voor de Formule 1?'"
Bij winst van Piastri, Norris, Verstappen of een andere favoriet in Miami, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!