Het is toch een aardig lastig karwei om het hoogtepunt van de race van Max Verstappen in Brazilië aan te wijzen, want tijdens de race kwam de echte regenkoning weer in Verstappen naar boven. Vanaf zijn zeventiende startpositie reed hij binnen de kortste keren in de voorhoede rond, mede dankzij allerlei fantastische inhaalacties, om bij een herstart vervolgens de leiding over te nemen. Die eerste positie gaf hij de rest van de race niet meer uit handen.
Toch is het maar de vraag of Verstappen die overwinning ook had kunnen pakken zonder een wel heel goed bedachte strategie van zijn team. Ze besloten tijdens de safety car namelijk te wachten met een pitstop, omdat er meer regen op komst zou zijn en dat pakte goed uit. Enkele minuten later werd er namelijk met de rode vlag gezwaaid, waardoor Verstappen zelfs een 'gratis' pitstop kon maken. Hij verloor geen tijd en kon zijn race vanaf P2 hervatten bij de herstart.
Teambaas Christian Horner legt tegenover onder meer RacingNews365 uit hoe die strategie aan de pitmuur tot stand kwam. "We zagen natuurlijk wat het weer deed en dat zag er allemaal niet optimaal uit. Maar juist op dat moment begonnen die regenbanden het weer beter te doen, dus het verschil tussen een nieuw setje inters tegenover dat setje waar hij al op reed, was echt verwaarloosbaar. Daarom hebben we dus de beslissing genomen om langer door te rijden."
"En toen werkte het uiteindelijk allemaal in ons voordeel. De tegenslag van de ochtend werd in de middag ineens ons geluk (een rode vlag verstoorde de kwalificatieronde van Verstappen, red.). Er kwam natuurlijk een rode vlag tijdens de race en vervolgens werd de boel geneutraliseerd. Maar toen de race vervolgens weer hervat werd, wat naar mijn idee te vroeg gebeurde, had ik het idee dat Max het té rustig aan deed. Esteban Ocon pakte een aanzienlijke voorsprong en toen Max dat gat langzaamaan begon te dichten, kwam er weer een safety car. Maar zijn tweede herstart, en dan vooral die remactie bij het ingaan van bocht één, was echt uitstekend."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!