Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Red Bull geeft uitleg over 'laatste' upgrade Verstappen

Red Bull Racing kwam in Singapore aan met een nieuwe, geüpdatete voorvleugel, in de hoop om de prestatie op het bochtige stratencircuit te verbeteren. Hoofdengineer Paul Monaghan gaat verder in op de gewenste effecten en verwachtingen van de RB21 met de nieuwe update.

Verstappen Singapore
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

De RB21 is het hele seizoen op zijn zachtst gezegd matig geweest op de bochtige banen waar met veel downforce gereden moet worden. Het weekend in Hongarije was het pijnlijke voorbeeld van de balansproblemen van de Red Bull-bolides op dit soort circuits. Singapore behoort tot eenzelfde groep bochtige, hobbelige banen, waardoor Red Bull een zetje in de goede richting nodig heeft om een goed resultaat te behalen.

Daarom neemt de Oostenrijkse renstal een nieuwe, verbeterde voorvleugel mee naar het Zuidoost-Aziatische land. In het officiële updatedocument van de FIA wordt de werking van de upgrade omschreven: 'Het camber van bepaalde vleugelsecties is verhoogd om meer downforce te genereren, terwijl de luchtstroomstabiliteit behouden blijft.' Kort gezegd moet de nieuwe voorvleugel zorgen voor een hogere snelheid in de bochten. 

Hoofdengineer Paul Monaghan gaat tegenover de media, waaronder RacingNews365, verder in op de nieuwe voorvleugel. "We hopen er een beetje rondetijd mee te vinden. Het is een subtiele aanpassing, gebaseerd op de vorige voorvleugel die we hebben gebouwd. Toen we die introduceerde, werd al snel duidelijk dat we nog het een en ander konden veranderen."

"Toen hebben we besloten om deze upgrade ook daadwerkelijk door te voeren, zodat die dit weekend beschikbaar is. Het zou de laatste upgrade van dit jaar moeten zijn. Natuurlijk brengen we zoals gebruikelijk op sommige circuits, bijvoorbeeld Las Vegas, een vlakkere voorvleugel mee. Maar goed, het zou voor wat extra performance moeten zorgen."

Rangorde op de schop

De vraag hoe groot het effect van de vleugel is, wil Monaghan zich nog niet aan wagen. Daarbij kijkt hij naar de vorige upgrade van de voorvleugel. "Zandvoort schetste geen al te geweldig beeld, dus nu al uitspraken doen is alleen speculeren over de toekomst. Dus als je vraagt of we de auto nu volledig ontgrendeld hebben, moet je me zondag na de race opzoeken."

"Maar ons doel is natuurlijk om de auto wat sneller te maken, en ik hoop dat we daar de juiste inspanningen voor hebben geleverd. De auto is sneller geworden. Nu is de vraag of we de eerdere rangorde op de hoge-downforce-circuits op de schop hebben kunnen gooien. We gaan het in ieder geval proberen."

De upgrade lijkt na de eerste vrije training aardig te werken. Max Verstappen moest weliswaar Fernando Alonso en Charles Leclerc voor zich dulden in de tijdenlijst, maar de Nederlander was sneller dan McLaren-concurrenten Oscar Piastri en Lando Norris. Ook Yuki Tsunoda zat er aardig bij, al was het gat met Verstappen een halve seconde. Of de voorvleugel ook op zaterdag en zondag het gewenste effect zal geven, zal in het restant van het weekend duidelijk worden.

Nieuwe welkomstbonus: speel €10, krijg €30 Free Bets + 200 Free Spins!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Claim jouw bonus!

Praat mee!

x
Live Tweede vrije training Formule 1 GP Singapore 2025