Het was een Grand Prix met veel gezichten in Silverstone. De ene keer leek McLaren de snelste auto te hebben, dan was het weer Mercedes en op het laatst leek Red Bull het weer goed voor elkaar te hebben. Bij de Oostenrijkse renstal ging het echter vooral over de banden en met name op welk moment welke banden onder de auto moesten.
"Het gaat er dan om hoe de pitmuur en de coureur in de auto samenwerken. Max voelt duidelijk aan wat er gebeurt, maar de pitmuur heeft meer informatie dan hij. Het gaat er dus om die informatie te delen en de juiste beslissingen te nemen op het juiste moment. En ik denk dat we daar tijdens de race in geslaagd zijn", zo vertelt teambaas Christian Horner tegenover Viaplay.
Toch verloor Verstappen tijdens zijn stints ineens snelheid. Hoe komt dat? "Het is echt vreemd. Op een gegeven moment leek McLaren de snelste auto op de baan te zijn, maar daarna was het ineens Mercedes. Ik denk dat deze banden zo gevoelig zijn voor de temperatuur, dat je het ene moment de snelste auto op het circuit bent en het volgende moment nergens meer bent. Het kwam wat meer in evenwicht toen het droger werd, maar op een gegeven moment was het behoorlijk verwarrend."
Ook Red Bull-adviseur Helmut Marko erkent dat de banden niet functioneerden, maar kan er geen vinger achter krijgen waarom dat het geval was. Het probleem was de graining. "Maar waarom de banden zo veel last hadden van graining, dat is achteraf denk ik niet vast te stellen. Dat is waarschijnlijk het geval. McLaren vraagt het zich ook af. Ze waren eerst zo zelfverzekerd, maar aan het einde maakten ze geen kans meer", aldus Marko bij ORF.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!