Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Red Bull gist naar reden achter bandenproblemen Verstappen

Max Verstappen kwam nog aardig in de buurt van de zege op Silverstone, maar moest uiteindelijk toch zijn meerdere erkennen in Lewis Hamilton. Het probleem van Verstappen zat hem in de banden, maar Christian Horner en Helmut Marko kunnen er geen vinger achter krijgen waarom het precies mis ging.

Verstappen wet race Silverstone
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het was een Grand Prix met veel gezichten in Silverstone. De ene keer leek McLaren de snelste auto te hebben, dan was het weer Mercedes en op het laatst leek Red Bull het weer goed voor elkaar te hebben. Bij de Oostenrijkse renstal ging het echter vooral over de banden en met name op welk moment welke banden onder de auto moesten.

"Het gaat er dan om hoe de pitmuur en de coureur in de auto samenwerken. Max voelt duidelijk aan wat er gebeurt, maar de pitmuur heeft meer informatie dan hij. Het gaat er dus om die informatie te delen en de juiste beslissingen te nemen op het juiste moment. En ik denk dat we daar tijdens de race in geslaagd zijn", zo vertelt teambaas Christian Horner tegenover Viaplay.

Toch verloor Verstappen tijdens zijn stints ineens snelheid. Hoe komt dat? "Het is echt vreemd. Op een gegeven moment leek McLaren de snelste auto op de baan te zijn, maar daarna was het ineens Mercedes. Ik denk dat deze banden zo gevoelig zijn voor de temperatuur, dat je het ene moment de snelste auto op het circuit bent en het volgende moment nergens meer bent. Het kwam wat meer in evenwicht toen het droger werd, maar op een gegeven moment was het behoorlijk verwarrend."

Ook Red Bull-adviseur Helmut Marko erkent dat de banden niet functioneerden, maar kan er geen vinger achter krijgen waarom dat het geval was. Het probleem was de graining. "Maar waarom de banden zo veel last hadden van graining, dat is achteraf denk ik niet vast te stellen. Dat is waarschijnlijk het geval. McLaren vraagt het zich ook af. Ze waren eerst zo zelfverzekerd, maar aan het einde maakten ze geen kans meer", aldus Marko bij ORF.

Download met één druk op de knop de F1-kalender voor 2026 naar de agenda van jouw telefoon of laptop en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen!

Download F1-kalender

Praat mee!

Nooit meer iets van de Formule 1 missen? Dat kan! Zet met een druk op de knop de Formule 1-kalender van 2026 in jouw agenda. Gebruik de button hieronder om hem in de agenda van je smartphone of pc te plaatsen en mis geen seconde van het nieuwe seizoen!

+ Toevoegen aan agenda + Toevoegen aan agenda

We hebben ook een versie met alleen de race en kwalificatie.
klik hier voor deze versie en meer uitleg.

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Verstappen Russell plaatst 'gouden standaard' Verstappen op voetstuk: "De enige op de grid"