De Grand Prix van Italië is ongetwijfeld het voorlopige dieptepunt geweest van de vormcrisis van Red Bull Racing in 2024. Het seizoen begon nog zo goed met vier overwinningen uit de eerste vijf races, maar sinds de Grand Prix van Miami lijkt het alleen maar bergafwaarts te gaan met de Oostenrijkse renstal. Van de laatste elf races wist Red Bull er nog maar slechts drie te winnen en daarvoor moest telkens de Max Verstappen-factor worden aangesproken.
De Red Bull RB20 heeft vooral last van balansproblemen. De auto glijdt alle kanten op, van over- naar onderstuur en daardoor slijten de banden ook sneller. Iets wat tot voor kort de kracht van Red Bull was, de bandenslijtage in de race, keert zich nu tegen het team. Lange tijd leek het team zelf ook niet te weten waar de problemen vandaan kwamen, maar teambaas Christian Horner kwam na de race op Monza al met het eerste, voorzichtige goede nieuws.
"Het lijkt erop dat het een aero-probleem is en dus moet er een aero-oplossing komen. De jongens in de fabriek werken er keihard aan om er bovenop te komen. Ik denk dat dit weekend wel heeft laten zien waar sommige van onze zwakke punten liggen", liet de Brit weten. Helmut Marko stipte daarbij ook aan dat Red Bull een auto heeft gebouwd die extreem gevoelig reageert op de kleinste veranderingen. Daar voegde hij ook nog het volgende aan toe: "Wij zijn ook van mening dat de vergelijking van de bevindingen in de windtunnel en op het circuit ook een deel van het probleem is." Daarbij lijken de correlatieproblemen, die eerder in het seizoen al werden benoemd, nog niet verdwenen.
Anderen bekeken ook:
Austin
Red Bull lijkt dus stapje voor stapje dichter bij de oplossing te komen. Daarbij speelt Liam Lawson een belangrijke rol, want hij stapte dinsdag in de RB20 om een bandentest uit te voeren voor Pirelli. "Die test kan ons weer op weg helpen", schrijft Marko in zijn column voor Speedweek, die daarin ook stelt dat het team tijdens het weekend in Monza 'een groot, fundamenteel probleem met de RB20 zag'.
Lawson heeft dus de nodige rondjes afgelegd op het Autodromo Nazionale Monza, 104 in totaal. Dat komt neer op ruim 600 kilometer, waarbij vooral Pirelli veel data heeft verzameld voor de ontwikkeling van de banden van volgend jaar. Tijdens zo'n test is er geen ruimte voor ontwikkelingswerk of werk aan de afstelling van de auto, maar Marko hoopt dus toch wat te hebben geleerd van de test.
Wat nog het meest positieve is voor Red Bull, zijn de uitspraken van Marko bij oe24. "We hebben een bandentest met Liam Lawson in Monza en parallel daaraan zullen onze mensen analyseren waar we aanpassingen moeten aanbrengen. We moeten het punt vinden waarop we tijdens de ontwikkeling een verkeerde afslag hebben genomen. We hebben al een paar overtuigende bevindingen, nu moeten we de bijbehorende technische veranderingen snel doorvoeren, zodat de auto weer de juiste balans heeft. De komende twee races op de stratencircuits in Bakoe en Singapore hebben wat dat betreft weinig belang. De race in Austin zal uitwijzen of we de ommekeer kunnen bewerkstelligen."
De adviseur van Red Bull zegt een aantal interessante dingen: de oorzaak van de problemen lijkt volgens Marko dus te zijn gevonden. Dat is altijd de eerste stap als je een probleem moet oplossen. Daarnaast heeft het team anderhalve maand de tijd om de veranderingen ook daadwerkelijk in de praktijk te brengen. De Grand Prix van de Verenigde Staten in Austin staat namelijk op 20 oktober op het programma. Als Red Bull de problemen dan echt onder controle heeft, dan kan Red Bull mogelijk weer strijden voor de zeges.
Ook interessant:
Red Bull werkte een dramatische Grand Prix van Italië af, met felle kritiek van Max Verstappen tot gevolg. Maar wat is er toch allemaal aan de hand bij de renstal uit Milton Keynes? Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken het in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!