Nu de Grand Prix van Brazilië en alle schermutselingen aldaar helemaal achter de rug zijn, verlegt iedereen zijn focus op de achtervleugel van Mercedes. Vooral Red Bull doet dat, want het team van Max Verstappen verdenkt het team van Lewis Hamilton er van te sjoemelen met de achtervleugel.
Red Bull twijfelt aan legaliteit
Red Bull ziet dat Mercedes steeds sneller en sneller wordt, tot onvrede van Horner. Hij denkt niet dat het legaal is wat de concurrent aan het doen is. "Het is ook een technische sport", vertelt hij aan Sky Sport gevraagd naar een mogelijk protest. "We hebben een exponentiële groei gezien wat betreft hun snelheid op de rechte stukken de laatste races. Kijk maar naar de statistieken, kijk maar naar hun rechtelijnsnelheid de laatste races." "Veertien kilometer per uur waren ze sneller in Mexico. 27 in Brazilië! Wat ik zeg, is dat ze volgens ons een slimme oplossing hebben gevonden met hun achtervleugel. De vraag is of het legaal is."
Horner legt verantwoordelijkheid bij de FIA
Volgens de teambaas van Red Bull is het aan de FIA om in te grijpen. Het is niets raars dat Red Bull haar de goede richting op helpt. "Het is de taak van de FIA om dat in de gaten te houden, maar zij hebben geen ongelimiteerde middelen. In de paddock lopen er een heleboel slimme mensen rond, dus natuurlijk zullen de teams dat (klagen over elkaar, red.) doen." "Wij doen het richting Mercedes en we hebben er andersom ook mee te maken. Maar dat hoort bij de sport. Het is een technische competitie en dat maakt het zo fascinerend."
Red Bull kan niet alles controleren
Maar hoe graag Red Bull ook Mercedes heterdaad zou willen betrappen. Ze kunnen niet zomaar binnen marcheren bij Mercedes of, zoals Verstappen eerder al bewees, zelf fysiek bewijs gaan halen. Wel is het bewijs enorm duidelijk aanwezig, meent de teambaas. "Er is zeer, zeer duidelijk bewijs van de laatste races. In principe heeft Mercedes sinds de Grand Prix van Hongarije een stap gemaakt qua snelheid en die stap wordt steeds groter en groter. De FIA staat onder druk. Ze weten dat er meer focus op hen ligt dan ooit, in ieder geval de laatste acht seizoenen." "Ze moeten er voor zorgen dat er een gelijk speelveld is, dat het een eerlijk gevecht is zonder voor- of nadelen door toedoen van onterecht gebruik van de technische regels." "De FIA krijgt geen straf als ze aan een achtervleugel zitten", vervolgt Horner grappend. "Wij krijgen 50.000 euro boete als we dat doen!" "Zij niet. Zij hebben de mogelijkheid om elk aspect van een auto te checken. Dat is hun werk en daar vertrouwen we hen op. Als je als team team, net als elk ander team, het gevoel hebt dat er iets gaande is..."
Meest gelezen