Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Red Bull heeft troefkaart achter de hand voor GP Spanje

McLaren begint als grote favoriet aan het Formule 1-seizoen. Red Bull heeft echter nog een belangrijke troefkaart in handen vanaf de negende race, de Grand Prix van Spanje om precies te zijn.

Verstappen Bahrain test friday detail
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RacingNews365

Na de wintertest in Bahrein was er eigenlijk maar één conclusie mogelijk: McLaren begint als grote favoriet aan het nieuwe Formule 1-seizoen. Lando Norris en Oscar Piastri maakten met name indruk in de longruns, zeker als je het vergeleek met Red Bull, Ferrari en Mercedes. Het tempo van Red Bull zag er best goed uit, maar Max Verstappen leek niet aan de McLaren MCL39 te kunnen tippen. Dat beaamde de Nederlander ook in zijn vooruitblik op de Grand Prix van Australië. Red Bull lijkt op pure snelheid niet voor de zege te kunnen strijden in Melbourne.

Eén onderwerp kan de onderlinge verschillen echter doen veranderen: flexibele vleugels. Red Bull klaagde in Bahrein al dat McLaren en Ferrari nog steeds gebruik zouden maken van een mini-DRS, de nieuwe FIA-regels ten spijt. De mondiale autosportbond controleert vanaf de Grand Prix van Australië strenger op achtervleugels, waarna in Spanje ook de voorvleugels minder mogen doorbuigen bij een statische test. 

Stiekem leidt het tot een belangrijke troefkaart van Red Bull, voornamelijk vanaf de Grand Prix van Spanje. Van de topteams is Red Bull het enige team dat op geen enkel moment het concept om flexibele vleugels heen heeft gebouwd. Het team heeft nu wel een flexibele voorvleugel tot haar beschikking, maar het concept is daar minder omheen gebouwd dan je bij McLaren mag aannemen. Heel 2024 zat er immers geen flexibele voorvleugel op de RB20. Natuurlijk zijn ze wel die weg ingeslagen toen de FIA in eerste instantie aangaf niet in te willen grijpen, maar een paar maanden ontwikkelingswerk leg je makkelijker weer naast je neer dan een heel jaar.

Een beetje van Red Bull en een beetje van Verstappen?

Het leidt ertoe dat McLaren - een team dat vorig jaar onder een vergrootglas lag door het gebruik van flexibele vleugels - nog wel een taak moet volbrengen voor het raceweekend in Spanje. Alle onderdelen op een Formule 1-auto zijn met elkaar verbonden, dus een aanpassing aan de voor- of achtervleugel zorgt automatisch ook voor wijzigingen aan andere onderdelen. De concurrent van Red Bull heeft weliswaar de tijd om met een goede reactie op de nieuwe voorvleugeltest te komen, maar wordt normaal gesproken harder geraakt door de regelwijziging. 

In theorie kan de onderlinge marges er zelfs door beïnvloed worden in Spanje en lacht Red Bull in haar vuistje als zij weinig aanpassingen hoeven door te voeren. Is het in één klap genoeg om McLaren voorbij te streven? Dat is niet direct de verwachting. RacingNews365 technisch analist Paolo Filisetti schat in dat Red Bull daar in potentie zo'n anderhalf tiende mee terug kan winnen. Uitgaande van een achterstand van zo'n drie tienden - geopperd door Helmut Marko - heb je het toch al over de helft. Opeens heb je het dan over marges die Max Verstappen zelf kan overbruggen.

Natuurlijk is het vooral theorie en moet je een slag om de arm houden. Red Bull moet de RB21 op een juiste manier doorontwikkelen en balansproblemen het hoofd weten te bieden, terwijl het natuurlijk ook mogelijk is dat McLaren met een sterke oplossing komt. Desondanks is het een kans voor Red Bull om misschien wat terrein terug te winnen, zeker als Verstappen in eerste instantie op achterstand wordt gezet. Het is interessant om te zien hoe dat uit gaat werken, maar we moeten er wel nog even geduld voor hebben. Red Bull lijkt een troefkaart in handen te hebben, de vraag is wat McLaren en de anderen daar tegenover weten zetten.

De beroemde RN365-kalenderdownload is terug! Voeg de F1-kalender van 2025 met één klik toe aan je agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.

Download de F1-Kalender

Praat mee!

# Coureur Punten
# Team Punten
Volledige stand

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Breaking McLaren breekt contract Piastri rigoureus open