In de Formule 1 wordt vaak 24/7 doorgewerkt door de teams in een poging om extra tienden van een seconde te winnen voor de volgende race. De verplichte sluiting van de fabrieken kenden we alleen van de zomerstop, waarin de teams verplicht gedurende 14 dagen hun deuren moeten sluiten. Red Bull-teambaas Christian Horner legt uit wat de huidige situatie is: "De fabrieken zijn gesloten, wat ook een logische beslissing vanuit de FIA is. Alle teams is verboden om aan hun auto's te werken tot eind mei, zodat geen enkel team voordeel uit de situatie kan halen." "Vanaf deze week is het geoorloofd om 10 mensen te laten werken aan items met een lange levertijd, waaronder de versnellingsbakken. Maar op dit moment is het tegen de regels om medewerkers van het team te laten werken aan het ontwerpen of produceren van onderdelen van de F1-auto's." Een beslissing die Horner volledig steunt: "Het was de juiste beslissing gezien de omstandigheden waarin we verkeren. We hebben de plicht om onze personeelsleden, die ons grootste goed vormen, te beschermen en dat zullen we ook blijven doen." Als de fabriek volledig open gaat heeft Red Bull de mogelijkheid om haar medewerkers met inachtneming van de social distancing regels te laten werken. Het team kan in juni verder werken aan de ontwikkeling van de RB16 van Max Verstappen en Alexander Albon, en deze klaar stomen voor de Oostenrijkse Grand Prix die op 5 juli op de kalender staat.
Meest gelezen