Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Red Bull investeert opnieuw tientallen miljoenen op weg naar meer succes

Red Bull is van plan een nieuwe windtunnel te bouwen. Dat bevestigen Helmut Marko en Adrian Newey.

Red Bull fabriek
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool/Getty Images

Red Bull wil snel beginnen met het bouwen van een nieuwe windtunnel, zo bevestigt Helmut Marko in gesprek met het Duitse Auto, Motor und Sport. "We zitten in de fase waarin het plan nog moet worden goedgekeurd", zo vertelt de Red Bull-adviseur.

Het bouwen van een windtunnel is een duur project. Er zullen tientallen miljoenen mee gemoeid zijn. De nieuwe tunnel moet in Milton Keynes komen te staan, wat betekent dat Red Bull al haar faciliteiten op een plek heeft. Momenteel staat de windtunnel op een andere locatie op een half uur rijden.

Te langzaam op snelheid

De huidige windtunnel is echter van een goede kwaliteit, maar er is een verbeterpunt die veel ontwikkelingstijd opslokt. En dat is tegenwoordig niet handig, omdat er een limiet zit op de tijd die een team door mag brengen in de windtunnel. Hoe beter een team presteert, hoe minder tijd ze hebben. Red Bull heeft dus relatief weinig tijd.

Topontwerper Adrian Newey vertelt: "Het duurt te lang voordat we in de windtunnel de gewenste windsnelheid bereiken. Daardoor verliezen we veel relevante tijd, waar we eigenlijk recht op hebben", zucht de Red Bull-man, die liever had gezien dat de windtunnel minder belangrijk zou worden in F1.

"Ik zou alles zetten op CFD-ontwikkeling (Computer Fluid Dynamics)", zo doelt hij op computersimulaties. "Helaas zijn daar niet genoeg stemmen voor, ook al is het veel duurzamer. Momenteel zijn er andere teams, McLaren en Aston Martin, nieuwe windtunnels aan het bouwen. Waarschijnlijk willen zij, logischerwijs, niet van het gebruik van windtunnels af.

Overigens valt het bouwen van nieuwe faciliteiten (nog) niet onder het budgetplafond. Daarom kan Red Bull hier gewoon mee aan de slag gaan.

Ook interessant:

Ferrari heeft teamorders nodig in de strijd tegen Verstappen

In Miami gaan Verstappen en Leclerc wederom de strijd met elkaar aan. Dit keer neemt Ferrari upgrades mee. Kunnen de Italianen terugslaan? Of hebben ze daar teamorders voor nodig? Dat en meer bespreken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de onderstaande podcast.

8 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull