Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull investeert opnieuw tientallen miljoenen op weg naar meer succes

Red Bull is van plan een nieuwe windtunnel te bouwen. Dat bevestigen Helmut Marko en Adrian Newey.

Red Bull wil snel beginnen met het bouwen van een nieuwe windtunnel, zo bevestigt Helmut Marko in gesprek met het Duitse Auto, Motor und Sport . "We zitten in de fase waarin het plan nog moet worden goedgekeurd", zo vertelt de Red Bull-adviseur. Het bouwen van een windtunnel is een duur project. Er zullen tientallen miljoenen mee gemoeid zijn. De nieuwe tunnel moet in Milton Keynes komen te staan, wat betekent dat Red Bull al haar faciliteiten op een plek heeft. Momenteel staat de windtunnel op een andere locatie op een half uur rijden.

Te langzaam op snelheid

De huidige windtunnel is echter van een goede kwaliteit, maar er is een verbeterpunt die veel ontwikkelingstijd opslokt. En dat is tegenwoordig niet handig, omdat er een limiet zit op de tijd die een team door mag brengen in de windtunnel. Hoe beter een team presteert, hoe minder tijd ze hebben. Red Bull heeft dus relatief weinig tijd. Topontwerper Adrian Newey vertelt: "Het duurt te lang voordat we in de windtunnel de gewenste windsnelheid bereiken. Daardoor verliezen we veel relevante tijd, waar we eigenlijk recht op hebben", zucht de Red Bull-man, die liever had gezien dat de windtunnel minder belangrijk zou worden in F1. "Ik zou alles zetten op CFD-ontwikkeling (Computer Fluid Dynamics)", zo doelt hij op computersimulaties. "Helaas zijn daar niet genoeg stemmen voor, ook al is het veel duurzamer. Momenteel zijn er andere teams, McLaren en Aston Martin, nieuwe windtunnels aan het bouwen. Waarschijnlijk willen zij, logischerwijs, niet van het gebruik van windtunnels af. Overigens valt het bouwen van nieuwe faciliteiten (nog) niet onder het budgetplafond. Daarom kan Red Bull hier gewoon mee aan de slag gaan.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi