Alle Formule 1-teams kampen aan het begin van het nieuwe seizoen met een voor dit seizoen nieuw probleem. De auto's zijn te zwaar geworden. En dan bedoelen we dat niet alleen naar de zin van de teams en coureurs die graag met zo licht mogelijke auto's willen racen, maar letterlijker. De auto's zijn zwaarder dan het minimumgewicht toestaat. Helmut Marko geeft dat namens Red Bull in gesprek met Motorsport-Magazin grif toe. "We hebben een gewichtsprobleem", aldus de Oostenrijkse teamadviseur. "Gelukkig was het minimumgewicht al verhoogd, maar er is op dat vlak nog heel wat werk te verzetten voor de eerste race. Maar alle teams kampen met datzelfde probleem, op één team na", vervolgt hij, zonder dat ene team bij naam te noemen. Volgens diezelfde publicatie hoopt Red Bull daarbij op de helpende hand van de FIA, aangezien Red Bull naar verluidt met het meeste 'overgewicht' kampt. Marko gaf aan dat op vrijdag over die kwestie zou worden gesproken, waarbij hij de hoop uitsprak dat het minimumgewicht naar boven zou worden bijgesteld.
Doodlopend spoor voor Red Bull
Echter, Red Bull kan om een verhoging van het minimumgewicht verzoeken, de kans dat het er daadwerkelijk van komt, is klein. Immers, om het reglement aan te passen moeten acht van de tien teams het daarmee eens zijn en de kleinere teams met hun lichtere auto's zijn wel gek om dat competitieve voordeel uit handen te geven. Mocht Red Bull daadwerkelijk letterlijk om een dergelijke aanpassing hebben verzocht, zal dat ook tegen beter weten in zijn gegaan. Het budgetplafond is immers niet voor niets ingevoerd. Dat de topteams nu niet meer alles op alles kunnen zetten met gewichtsbesparing door bijvoorbeeld het gebruik van exotische, lichtere materialen, was precies het beoogde effect van dat plafond. Het lijkt onwaarschijnlijk dat de Formule 1 daar op wat voor manier dan ook op terug gaat komen.
Meest gelezen