Daags na de Grand Prix van Emilia-Romagna kwam het nieuws naar buiten dat de FIA nieuwe technische richtlijnen had verstuurd naar de Formule 1-teams. Het ging om verduidelijkingen van de reglementen rond bandenmanagement en het bodywork voor de wielen, waarna direct naar McLaren werd gekeken. Moesten zij iets aanpassen en speelde dat Max Verstappen in de kaart? De regerend wereldkampioen won immers op dominante wijze de race in zijn geüpdatete Red Bull.
Het is echter goed om het proces verder toe te lichten, zeker omdat RacingNews365 heeft begrepen dat uitgerekend Red Bull heeft aangeklopt bij de FIA. Het team ontdekte recent met warmtecamera's dat McLaren een trucje gebruikt bij de remtrommels en zo de bandentemperatuur beter managet. McLaren maakt gebruik van een soort micronetwerk van PCM (Phase Changing Materials, materialen met veranderende fases) in de trommels.
Dit is een soort gaas dat bestaat uit kleine buisjes die metaallegeringen bevatten met een smeltpunt dat, afhankelijk van de gebruikte legering, varieert tussen 120 en 200 graden. In feite vormen deze legeringen (stel je daarbij de doorsnede van een ijzerdraad voor, bedekt met een dun plastic omhulsel, alsof het elektrische microdraden zijn) een dun membraan binnenin de trommel en de kanalen. Zo wordt de temperatuur van vloeistof, in dit geval lucht, onder controle gehouden, met ook grote voordelen voor de bandentemperatuur. McLaren houdt het Pirelli-rubber begin 2025 een stuk makkelijker in leven dan de concurrentie.
Gebruikelijk
In de Formule 1 is het heel gebruikelijk dat teams bij de FIA aankloppen over dergelijke trucjes, zeker als de concurrent beter presteert. Dat gebeurt op een indirecte manier, door na te vragen wat er gebeurt als het team zélf zo'n systeem ontwikkelt. Red Bull heeft recent dus aan de FIA gevraagd of het legaal zou zijn als zij eenzelfde systeem bij de remmen zouden toepassen. Dat is geen directe verwijzing naar McLaren, maar heeft wel als doel om te kijken of Red Bull concurrenten tot wijzigingen kan dwingen. Het betreft dus een weloverwogen tactiek.
De mondiale autosportbond reageert op haar beurt dan met een verduidelijking van de reglementen, wat in dit geval ook is gebeurd. De FIA heeft toegelicht wat wel en niet mag bij het managen van de banden en het bodywork van de wielen, bijvoorbeeld ook met betrekking tot bepaalde materialen of concepten. Dat kan de teams tot wijzigingen dwingen, met de nadruk op kan.
Het is momenteel namelijk nog niet bewezen dat McLaren wijzigingen heeft moeten doorvoeren. Het team ontkent dat dat het geval is en wijst naar de 'verrassende' prestaties van Red Bull, dat met de updates wel een stapje gezet lijkt te hebben. Bovendien pasten de karakteristieken van Imola ook beter bij de RB21 van Verstappen, want de auto presteert goed in hogesnelheidsbochten. Die combinatie van facetten zou de sterke racepace van Verstappen kunnen verklaren.
Tactisch spel
Al met al is het te vroeg om te stellen dat McLaren is teruggevallen qua snelheid. De komende tijd moet uitwijzen of het team écht niets heeft hoeven wijzigen, zeker als in Spanje strengere regels rond flexibele vleugels gaan gelden. Als daar blijkt dat de pikorde niet drastisch wijzigt, lijkt de technical directive rond banden een storm in een glas water te zijn. De verwachting is sowieso dat de wijzigingen rond vleugels voor iets meer impact gaan zorgen.
Overigens complimenteerde Verstappen, een van de hoofdrolspelers in de titelstrijd, McLaren nog met het trucje in Imola. Hij zei dat 'ze heel slim bezig zijn'. Red Bull hanteert simpelweg een tactiek om te kijken of ze iets kunnen afdwingen via de FIA. Formule 1 draait om details en teams laten geen kans liggen om de concurrentie uit balans te brengen. Dat lijkt hier ook te zijn gebeurd, maar het is niet zeker dat het resultaat heeft gehad.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!