vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Daniel Ricciardo

Red Bull maakt teveel fouten om een topteam te zijn

Het Grand Prix-weekend in Groot-Brittannië verliep voor Red Bull wederom rommelig. Dat het team snelheid tekort kwam ten opzichte van de top twee teams moge duidelijk zijn, maar de hoeveelheid technische problemen is te groot binnen het team.

Al het gehele jaar kampt Red Bull met teveel technische problemen. Kostbare tracktime gaat verloren tijdens de trainingen en ook tijdens de races verliest het team kostbare punten. De werkgever van Verstappen en Ricciardo streeft naar een wereldtitel, maar maakt daarvoor zelfs teveel fouten.

Nee, over de misgelopen WK-punten door de fouten en incidenten van Max gaan we het niet meer hebben, maar Red Bull zelf is alles behalve betrouwbaar dit jaar. Daar waar Mercedes op een dubbele DNF in Oostenrijk na feilloos presteert, kampen Max en Daniel te vaak met technische problemen.

Als we terugblikken op de afgelopen twee GP-weekenden dan komen we al tot een simpel overzicht:

GP Oostenrijk

  • Zaterdag: Probleem met de aanvoerbuis van de turbo tijdens de derde training voor Max Verstappen. De Nederlander valt stil.
  • Zondag: Daniel Ricciardo verliest een vierde positie door eveneens een probleem met de aanvoerbuis van de turbo.

GP Groot-Brittannië

  • Vrijdag: Max Verstappen valt stil met een defect aan zijn versnellingsbak tijdens de eerste training.
  • Zaterdag: De DRS van Ricciardo opent niet goed tijdens de kwalificatie.
  • Race: Max Verstappen valt uit met een defect aan het brake-by-wire systeem en verliest daardoor de vijfde plaats.

De lijst van problemen dit seizoen is nog aanzienlijk langer en het komt nagenoeg niet voor dat de beide Bull's een probleemloos GP-weekend kennen. Dit in tegenstelling tot de concurrentie. Alle problemen, van klein tot groot, kosten het team tracktime en hebben impact op het verloop van het GP-weekend. Voor een team dat wil strijden voor de titel is de ruimte voor deze technische problemen er niet.

Daarbij wordt er door de fans vaak gewezen naar motorleverancier Renault, maar dat is lang niet altijd terecht. Red Bull maakt zelf haar eigen versnellingsbak en diverse overige componenten. Alleen in Bahrein en Oostenrijk viel Ricciardo uit met een Renault-gerelateerd probleem. Verstappen zelf viel nog geen enkele keer uit met een Renault-gerelateerd probleem. Dat de Franse motor een chronisch tekort aan vermogen heeft is een ander verhaal.

Wil Red Bull in 2019 serieus aanspraak maken op de wereldtitel dan moet het niet alleen hopen op een snelle en betrouwbare Honda-motor, maar moet het zelf zorgen voor een 'Duitse degelijkheid' voor haar eigen onderdelen.