Het is hét onderwerp van het seizoen. De Racing Point RP20, de bolide van de Britse renstal die verdacht veel lijkt op de Mercedes W10 van afgelopen seizoen. Afgelopen week kreeg Racing Point een straf voor het designproces van de brake ducts, die gekopieerd zijn van Mercedes. 400.000 euro boete en een aftrek van 15 WK-punten was het gevolg. Renault was namelijk in protest gegaan tegen de brake ducts tijdens de tweede, derde en vierde race van het seizoen. Racing Point werd echter alleen gestraft voor het gebruik van de onderdelen tijdens de Grand Prix van Stiermarken, terwijl ze voor de rest van de races slechts een reprimande kregen. Bovendien mogen ze hun 'illegale' brake ducts vooralsnog blijven gebruiken. Meerdere teams zijn in beroep gegaan tegen de in hun ogen te milde straf. Red Bull is niet in beroep, maar houdt de zaak wel nauwlettend in de gaten, zeker omdat Red Bull een zusterteam AlphaTauri heeft waarmee het eenzelfde constructie zou kunnen hanteren. Christian Horner vertelt waarom het voor het team een belangrijke zaak is voor de Oostenrijkse renstal. "Het is een interessante zaak", zo begint Horner. "Het belangrijkste voor Red Bull is dat er volledige duidelijkheid is over wat er in de toekomst wel en wat er niet mag. Red Bull bevindt zich in de bijzondere positie dat ze twee Formule 1-teams bezitten. Daarom hebben we ons altijd al strikt aan de regels voor constructeurs gehouden die er sinds het laatste Concorde Agreement gelden", zo wordt hij geciteerd door Autosport . "Voor ons draait het dus om het grotere plaatje, niet alleen om de brake ducts. We willen weten wat er qua ontwikkelingsfilosofie is toegestaan en wat niet", aldus Horner, die denkt dat ook Mercedes wat vragen aan haar adres kan ontvangen over de rol die de renstal heeft gespeeld in het geheel. "Ik ben er zeker van dat ook Mercedes vragen gesteld zal krijgen. Als het ene team schuldig is als ze onderdelen ontvangen, dan moet de partij die de onderdelen heeft geleverd logischerwijs ook de regels hebben overtreden, toch?", zo vraagt de Britse teambaas zich hardop af. "Het is echter aan de FIA om daar over te oordelen", aldus Horner. Alles over de sensationele zege van Max Verstappen, de problemen van Mercedes en de kansen van Red Bull in Spanje hoor je in de Formule 1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen