Porpoising is nog altijd een probleem in de Formule 1. Het gestuiter van de bolides is over het algemeen beter onder controle dan een aantal races geleden, maar helemaal verdwenen is het niet. Onder andere Mercedes had veel last van een stuiterende bolide, soms zo erg dat coureurs met pijn uit de auto stapten. Vanaf de GP van België komt de FIA met een formule om te hard gestuiter tegen te gaan. Hier is niet iedereen het naar verluidt mee eens. Helmut Marko legt uit dat de situatie met de nieuwe formule zorgt voor discussies binnen de F1. Vooral omdat er bepaalde teams wel erg toevallig voor of tegen het idee stemmen. "De teams die er voor hebben gestemd, dat zijn McLaren, Aston Martin en Mercedes. Grappig genoeg zijn het de teams met een Mercedes-motor", laat hij optekenen bij OE24 . "Is dat nog toeval?"
"Ferrari zal het ook niet accepteren"
Volgens de Red Bull-adviseur zijn de discussies bij de FIA-maatregelen nog lang niet voorbij en is er nog helemaal geen definitieve keuze gemaakt waarover de teams het eens zijn. "Je hebt goede argumenten nodig. Alleen de veiligheid benoemen is niet genoeg, dat zal Ferrari ook niet gaan accepteren", aldus Marko. Het lobbyen van Mercedes en de band tussen Marko en Toto Wolff lijdt overigens niet onder de discussie. Dat heeft het vorig jaar ook nooit gedaan, zo legt hij uit. "We zijn geen vijanden. Dat onderwerp wordt alleen gehyped in de pers, maar we zijn concurrenten. Het is normaal om psychologische spelletjes te spelen, zo af en toe."
Meest gelezen