Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië GP Saoedi-Arabië

Start race
04 d 00:36:43
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Red Bull merkt bijzonder gedrag van Mercedes-klantenteams: "Is dat nog toeval?"

Vanaf de Belgische Grand Prix wil de FIA maatregelen treffen tegen porpoising. Niet elk team staat achter de nieuwe regel en de teams die het wél eens zijn hierover, zijn allemaal motorafnemer van Mercedes. Helmut Marko denkt dat er stevig gelobbyd wordt.

Porpoising is nog altijd een probleem in de Formule 1. Het gestuiter van de bolides is over het algemeen beter onder controle dan een aantal races geleden, maar helemaal verdwenen is het niet. Onder andere Mercedes had veel last van een stuiterende bolide, soms zo erg dat coureurs met pijn uit de auto stapten. Vanaf de GP van België komt de FIA met een formule om te hard gestuiter tegen te gaan. Hier is niet iedereen het naar verluidt mee eens. Helmut Marko legt uit dat de situatie met de nieuwe formule zorgt voor discussies binnen de F1. Vooral omdat er bepaalde teams wel erg toevallig voor of tegen het idee stemmen. "De teams die er voor hebben gestemd, dat zijn McLaren, Aston Martin en Mercedes. Grappig genoeg zijn het de teams met een Mercedes-motor", laat hij optekenen bij OE24 . "Is dat nog toeval?"

"Ferrari zal het ook niet accepteren"

Volgens de Red Bull-adviseur zijn de discussies bij de FIA-maatregelen nog lang niet voorbij en is er nog helemaal geen definitieve keuze gemaakt waarover de teams het eens zijn. "Je hebt goede argumenten nodig. Alleen de veiligheid benoemen is niet genoeg, dat zal Ferrari ook niet gaan accepteren", aldus Marko. Het lobbyen van Mercedes en de band tussen Marko en Toto Wolff lijdt overigens niet onder de discussie. Dat heeft het vorig jaar ook nooit gedaan, zo legt hij uit. "We zijn geen vijanden. Dat onderwerp wordt alleen gehyped in de pers, maar we zijn concurrenten. Het is normaal om psychologische spelletjes te spelen, zo af en toe."

x
Positief tegengeluid Vettel werpt blik op Red Bull: "Zeer waarschijnlijk"