In Monaco zagen we na de crash van Sergio Perez allemaal de vloer van de Red Bull RB19 in vol ornaat, nadat deze hoog in de lucht hing toen hij werd weggetakeld. Bij Red Bull waren ze daar niet blij mee, maar lang zullen ze er niet van wakker liggen, zo legt Paul Monaghan, Chief Engineer van het team, uit aan onder meer RacingNews365 . "Het is niet best. Normaal gezien zouden wij onze auto nooit zo in de lucht hangen, maar het is gebeurd en we gaan weer verder. Er zit altijd een periode tussen het zien van andermans onderdelen en het op de auto introduceren van een eigen versie én het sneller gaan ermee." "Beter gezegd: een 'onwetende kopie' hoeft niet per se sneller te zijn. Het moet geïntegreerd worden in het geheel. Het draait niet alleen om de geometrie van de vloer."
In Japan pas resultaat zien
Als de concurrentie inderdaad aan het kopiëren slaat, dan zal het volgens Monaghan nog even duren voordat we die kopieën op de baan terug zien. Hij denkt pas over ruim drie maanden, op zijn vroegst. "Ons ontwikkelingspad is goed uitgestippeld en we weten wanneer we ongeveer bepaalde dingen willen introduceren die ons sneller kunnen maken. Als we het plan van een ander team door de onthulling van onze vloer beïnvloeden, dan betekent dat waarschijnlijk dat de concurrentie nog langer over updates doet. Pas rond de GP van Japan (eind september, red.) zullen we zien hoe iedereen ervoor staat." "Wij moeten echter gedisciplineerd blijven en ons eigen pad blijven volgen. We kunnen alleen onze eigen wagen veranderen, op de auto's van de rest hebben we geen invloed. We blijven het op onze eigen manier aanpakken en we blijven proberen de snelste te zijn."
Red Bull zelf ook niet immuun
De Britse engineer moet toegeven dat Red Bull er zelf ook een handje van heeft gehad in het verleden, om te kijken naar wat de concurrent doet. Volgens hem hoort het nou eenmaal bij de sport. "Als we terugkijken naar 2009, 2010, 2011 en zelfs 2014, toen wonnen wij races met een vergelijkbaar pakket als Mercedes had. We zijn er zelf dus ook niet immuun voor. Andere teams zullen naar onze auto kijken en proberen om inspiratie op te doen als dat betekent dat ze sneller zullen worden. Dat is prima." "Vraag McLaren maar eens naar het jaar 2011 en hoe hun auto eruit zag toen ze niet snel waren. Vervolgens verschenen ze op het circuit met een uitlaat die verdacht veel op die van ons leek en plots waren ze vrij snel. Het gebeurt dus al vele jaren. Het is een manier om de teams dichter bij elkaar te brengen."
Meest gelezen